«رکود صنعت و بیکاری»؛ پیامدهای خروج آمریکا از برجام

  • 24 اردیبهشت 1397 - 13:11
«رکود صنعت و بیکاری»؛ پیامدهای خروج آمریکا از برجام

یک نماینده شورای کارگری می‌گوید جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سال تمام راه را اشتباه رفته و به جای تعامل با دنیا، انزوا را برگزیده است. او نگران موج بیکاری کارگران در پی خروج آمریکا از برجام و فقدان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

تأثیر روانی و اقتصادی خروج آمریکا از برجام روندی است مخرب که پیامدهای آن به تدریج آشکار می‌شود. صدای اعتراض کارگران هر روز بلندتر شنیده می‌شود.

کم نیستند واحدهای تولیدی ایران که در سال‌ها و ماه‌های گذشته یا توان پرداخت دستمزد کارکنان و کارگران خود را نداشتند و یا اعلام ورشکستگی کردند. این وضعیت اعتراضات گسترده‌ی کارگران را در سطح کشور برانگیخته که خواستار دریافت حقوق شش‌ماهه و یکساله‌ی معوقه خود هستند.

با خروج آمریکا از برجام و وعده بازگشت تحریم‌های گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران، بر نگرانی‌ها از آینده‌ای مبهم برای کشور و مردم افزوده است.

علی اکبر رواقی، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفته است نوسانات اقتصادی که یک علت آن خروج آمریکا از برجام است، امنیت شغلی کارگران را زایل می‌کند، “از این رو ما به شدت نگران فرار سرمایه‌ها از حوزه تولید و پناه بردن آنها به بازار ارز و مسکن هستیم”.

“۴۰ سال است راه اشتباه می‌رویم”

علی اکبر رواقی، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان گفته است: «بیش از ۴۰ سال است که راه را به اشتباه می‌رویم و به‌جای تعامل با دنیا، انزوا را برگزیده‌ایم.»

به گفته این نماینده کارگران «انسان به این دنیا پا گذاشته که به‌صورت اجتماعی زیست کند، زندگی بسته و حصار کشیدن به دور خود خلاف آن دلیلی‌ است که به خاطرش پا به دنیا  گذاشته‌ایم. اقتصاد هم از همین قاعده تبعیت می‌کند اگر قواعدش را دور بزنیم قطعا جزایش را یک جای کار پس می‌دهیم.»

آقای رواقی که حوزه فعالیت‌اش استان کرمان است می‌گوید که در این استان “به نسبت استانی همانند لرستان که اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی‌اش تعطیل شده‌اند، اوضاع بهتر است اما ما به شدت نگران آینده کار و تولید هستیم”.

ادامه معضل کمبود سرمایه‌گذاری خارجی

اگرچه حسن روحانی، رئیس جمهور از موفقیت‌های اقتصادی دولت خبر می‌دهد، اما اعلام خروج آمریکا از برجام فضایی از ناامیدی را در سطح کشور دامن زده است، به طوری که هیچ روزنه امیدی برای سرمایه‌گذاری خارجی باقی نمانده است.

آقای رواقی به همین امر اشاره می‌کند و می‌گوید: «استان کرمان برای ایجاد سالی ۷۰ هزار شغل به شدت نیازمند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است. حتی واحدهایی که فعلا وجود دارند و وظیفه‌شان حفظ اشتغال موجود است، چرخ‌شان به شدت لنگ می‌زند و قطعا برای فعالیت با تمام ظرفیت نیازمند سرمایه‌گذاری و دریافت تسهیلات هستند.»

او هشدار می‌دهد که در صورت نبود سرمایه‌گذاری خارجی میزان اشتغال‌زایی و بیکاری رو به فزونی خواهد گذاشت. بررسی‌های جلسات کمیسیون کارگری نشان می‌دهد که ۵۲ واحد بحران‌زده کوچک و بزرگ در استان کرمان وجود دارد که با مشکلاتی نظیر نوسانات نرخ ارز، تامین مواد اولیه و معوقات بانکی مواجه هستند.

نماینده شورای کارگری از وضعیت معیشتی کارگران شکوه دارد و می‌گوید که این روزها دائم اخباری منتشر می‌شود که فلان آقا در یک اداره حقوق ۱۵ میلیونی و ۲۰ میلیون تومانی می‌گیرد اما وقتی نوبت به کارگر می‌رسد باید با ماهی ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان بسازد.

دیدگاه