ممنوعیت کاشت برنج در بخش درودزن فارس

  • 06 اردیبهشت 1397 - 8:39
ممنوعیت کاشت برنج در بخش درودزن فارس

کاشت برنج در بخش درودزن شهرستان مرودشت استان فارس ممنوع شده است.

مرتضی میرزایی، بخشدار درودزن در نامه‌ای به دهیاران و شوراهای روستایی نوشته که کاشت برنج به دلیل کاهش ۷۰ درصدی بارندگی، بحران آب و خشکسالی و با تصمیم شورای آب، کشاورزی و منابع طبیعی در بخش درودزن ممنوع است.

بخشدار درودزن افزوده در صورتی که کشاورزان اقدام به کشت برنج کنند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

هنوز روشن نیست که آیا این ممنوعیت صرفا مربوط به درودزن است یا اینکه سایر شهرستان‌های فارس که در آن برنج کشت می‌شود نیز این ممنوعیت برقرار شده.

در حال حاضر سطح زیرکشت برنج در استان فارس از ۴۰ هزار هکتار به ۳۰ هزار هکتار رسیده.

شهرستان‌های مرودشت، فیروزآباد، کوار، ممسنی، رستم، سپیدان، شیراز، استهبان، جهرم، کازرون و پاسارگاد از مناطق تولیدکننده برنج در استان فارس هستند.

تاکنون بار‌ها در خصوص ممنوعیت کشت برنج در استان فارس سخن گفته شده. از جمله در سال ۱۳۹۴ محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفته بود که فارس «استانی خشک است و کاشت برنج در آن مناسب نیست.» او سال ۱۳۹۵ نیز چنین هشدار مشابهی داده. با این حال آقای قاسمی مرداد سال ۱۳۹۶ گفت که این سازمان هیچ‌گاه کشت برنج را در فارس ممنوع نکرده است.

علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی آبان سال ۱۳۹۶ گفته بود سیاست دولت بر این است که کشت برنج در فارس و اصفهان به دلیل بحران آب ممنوع شود. به گفته او، تمرکز ما برای کاشت برنج در دو استان گیلان و مازندران خواهد بود.

بر اساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی که سال ۱۳۹۳ صادر شد، کشت برنج در ۱۴ استان از مجموع ۱۶ استان برنج‌خیز ایران ممنوع شد اما تمامی این استان‌ها اقدام به کشت کرده و هیچ‌گونه تغییری در تولید ندادند.

خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است. به گفته مقامات وزارت نیرو، این خشکسالی تا ۲۰ سال دیگر همچنان ادامه دارد. کار‌شناسان می‌گویند بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر شود.

 

 

دیدگاه