«خروج سرمایه‌ها از شیراز به دلیل تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای و قومی مدیران»

  • 03 بهمن 1396 - 0:11
«خروج سرمایه‌ها از شیراز به دلیل تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای و قومی مدیران»

قاسم مقیمی، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز می‌گوید تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای و قومی باعث خروج سرمایه‌ها از شیراز شده.

دکتر مقیمی که در جمع برخی از سرمایه داران ایرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن می‌گفت، افزود: سرمایه دار تنها در صورتی حاضر به حضور و تقسیم ثروت با شهروندان شیرازی است که هم در سرمایه گذاری خود احساس امنیت کند و هم در مسئولان حس متقابل اعتماد به نفس را مشاهده نماید.

آقای مقیمی افزود: متاسفانه سال هاست که خواسته و ناخواسته نوع تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای و بعضا جناحی متولیان و نگاه‌های قومی و فرهنگی باعث شده تا نه تنها سرمایه وارد شیراز نشود که حتی اکثر شهروندان شیرازی هم سرمایه‌های خود را از شیراز و ایران خارج کنند.

نایب رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورا از «ضرورت نگاه منصفانه به سرمایه دار» سخن گفت و خاطرنشان ساخت: نوع نگاه مدیران مهم است، مدیری که دید کوتاهی دارد، مدیری که سرمایه ندیده است طبعا از حضور سرمایه دار خوشحال نمی‌شود.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز مهم‌ترین اولویت شورا و شهرداری در حوزه سرمایه گذاری اقتصاد کلان شهرداری شیراز را آشتی سرمایه و سرمایه داران با شیراز دانست و افزود: مورد دیگر این است که سرمایه دار نیاز به احترام و ارج و قرب دارد. او دوست دارد خودش سرمایه‌اش را مدیریت کند، چه معنی می‌دهد که شهرداری برای سرمایه دار تعیین تکلیف نماید؟ سرمایه دار محق است با میل و رغبت خود سرمایه گذاری کند، اینکه ما تکلیف کنیم که در چه مکان و با چه طرحی شروع به کار کند و پس از آن با سرکیسه شدن به بهانه عوارض و سهم خدمات و طی زمانی دو ساله برای صدور پروانه ساختمانی دیگر نه تنها اصل سرمایه برایش نمی‌ماند که از بازگشت سرمایه که مهم‌ترین هدف و حق طبیعی اوست هم سهمی نمی‌برد. از این رو نه امنیت و نه اعتماد دیگر جایگاهی در رابطه میان شهرداری و سرمایه دار نخواهند داشت.

وی افزود: مطلب مهمی هم که نباید از آن به سادگی گذشت در سالیان گذشته شهرداری به درآمد ثابت و پایداری نه تنها نرسید (چون علم و عالم حاکم نبود و سلیقه شخصی دخیل بود) که از درآمدهای خود که بیش از ۹۰ درصد متکی به سهم خدمات و عوارض حاصل از جیب مردم بود، به جای هزینه در حوزه پایداری سلامت روانی شهروندان و امنیت اجتماعی کودکان و بانوان، بیشتر به سمتی رفت که خود مالک و متولی سرمایه گذاری و سوداندوزی شد و کوتاهی خود در امر جذب سرمایه گذاری کلان را با انباشت سرمایه حاصل از جیب مردم در طرح‌های عمرانی صوری جبران می‌کرد که نتیجتا امروز شاهدیم این نوع برخورد نه تنها به فرار سرمایه دار بخش خصوصی منجر شده که گرهی از عمران و بهداشت و محیط زیست و ترافیک شیراز باز نشد.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه شیراز شهری تجاری و اقتصادی نبوده و نباید اصراری در این زمینه باشد، گفت: پتانسیل شیراز در زمینه‌های فرهنگی، ادبی، هنری و گردشگری است و با محوریت آن می‌توان شیراز را به جایگاه واقعی خود رساند.

وی در پاین گفت: اولویت شورا و شهرداری تهیه بسته‌های سرمایه گذاری خرد و کلان با محاسبه نیازهای شهر شیراز و نیز پایین بودن درصد ریسک آنچه در حوزه استانی و ملی و از همه مهم‌تر بین المللی است تا شیراز به حداقل استانداردهای یک کلان شهر جهانی برسد.

دیدگاه