فرانسه بانک‌ها را به همکاری با ایران تشویق می‌کند

  • 14 اسفند 1395 - 23:09
فرانسه بانک‌ها را به همکاری با ایران تشویق می‌کند

میشل سپن، وزیر اقتصاد فرانسه خواستار تشویق بانک‌های خارجی به افزایش همکاری با ایران و عادی‌سازی مناسبات پولی-مالی با این کشور شد.

به گزارش یورو نیوز، سپن که برای دیدار و رایزنی با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده است، در دیدار با علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی خواستار بازآفرینی اعتماد و به منظور تامین مالی شرکت‌هایی شد که مایل به همکاری با ایران هستند. وی در این باره گفت: «باید اجازه دهیم عملکرد شریان‌های مالی عادی شود. این هدف و خواست ما است، اگرچه نمی‌توان یک روزه به آن رسید.»

از زمان اجرای توافق هسته‌ای در سال گذشته شمار زیادی از شرکت‌های فرانسوی از جمله پژو-سیتروئن، رنو و غول نفتی توتال به ایران بازگشته اند. با این حال ادامه تحریم‌های غیرهسته‌ای ایالات متحده آمریکا علیه شمار گسترده‌ای از افراد و شرکت‌های ایرانی، مانع ورود بسیاری ازموسسات پولی-مالی اروپایی به این کشور شده است. «ب‌.ان‌.پ پاری‌با» و «سوسیته ژنرال» از جمله بانک‌هایی هستند که در سال‌های پیش به دلیل ارتباط با ایران، از سوی آمریکا جریمه و مجبور به پرداخت مجازات‌های مالی سنگین شده اند. به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا و عدم اطمینان از رویکرد وی در قبال ایران به این هراس دامن زده است.

سپن با اشاره به نگرانی‌های بانک‌های فرانسوی از فعالیت در ایران گفت: «بانک‌های ما با تمام جهان و به‌ویژه با آمریکا مراوده دارند. بنابراین نگرانی آن‌ها برای احترام گذاشتن به قوانین آمریکا منطقی است. من نمی‌توانم از این بانک‌ها شکایت کنم ولی باید اعتماد آن‌ها را جلب کرد. می‌توانیم با آن‌ها برای آن‌که قوانین را بفهمند و دلایل روشنی برای ارتباط با ایران پیدا کنند، همکاری کنیم.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از امیرحسین زمانی، معاون وزیر نفت ایران گزارش کرده که این کشور «شرایط توتال را درک می‌کند.» پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال حدود یک ماه پیش گفت که این شرکت برای نهایی کردن توافقات گسترده خود با ایران منتظر تصمیم نهایی دولت جدید آمریکا خواهد ماند. بیژن نامدار زنگنه از این رویکرد توتال انتقاد کرده بود.

شرکت توتال در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ به همراه شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین موافقتنامه‌ای برای تشکیل یک کنسرسیوم نفتی به ارزش ۴میلیارد و هشتصد میلیون دلار امضا کرده بود. فعالیت این کنسرسیوم معطوف به گسترش فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی است. در زمان انعقاد این توافق اعلام شد قراردادنهایی برای تشکیل این گروه «اوایل سال ۲۰۱۷» منعقد خواهد شد.

زمانی گفته است که از رویکرد شرکت توتال که از یک ماه و نیم پیش بیست میلیون دلار در ایران برای آماده‌سازی این طرح هزینه کرده، دلخور نیستیم.

دیدگاه