تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

کشت برنج در فارس «ممنوع می‌شود»

  • 10 آبان 1396 - 6:50
کشت برنج در فارس «ممنوع می‌شود»

یک مقام وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که سیاست دولت بر این است که کشت برنج در فارس و اصفهان به دلیل بحران آب ممنوع شود.

به گزارش ایران آنلاین، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: باید برای کاشت محصول جایگزین در این استان‌ها اقدامات لازم انجام شود.

آقای اکبری افزود: تمرکز ما برای کاشت برنج در دو استان گیلان و مازندران خواهد بود.

تاکنون بارها در خصوص ممنوعیت کشت برنج در استان فارس سخن گفته شده. از جمله در سال ۱۳۹۴ محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفته بود که فارس «استانی خشک است و کاشت برنج در آن مناسب نیست.» او سال ۱۳۹۵ نیز چنین هشدار مشابهی داده.

به گفته قاسمی، در حال حاضر سطح زیرکشت برنج در استان فارس از ۴۰ هزار هکتار به ۳۰ هزار هکتار رسیده و این امکان برای کاهش بیشتر سطح زیرکشت نیز وجود دارد.

شهرستان‌های مرودشت، فیروزآباد، کوار، ممسنی، رستم، سپیدان، شیراز، استهبان، جهرم، کازرون و پاسارگاد از مناطق تولیدکننده برنج در استان فارس هستند.

بر اساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی که سال ۱۳۹۳ صادر شد، کشت برنج در ۱۴ استان از مجموع ۱۶ استان برنج‌خیز ایران ممنوع شد اما تمامی این استان‌ها اقدام به کشت کرده و هیچ‌گونه تغییری در تولید ندادند.

خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است. به گفته مقامات وزارت نیرو، این خشکسالی تا ۲۰ سال دیگر همچنان ادامه دارد. کارشناسان می گویند بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر شود.

دیدگاه