میراث فرهنگی: شهدای گمنام در حریم پاسارگاد به خاک سپرده نشدند

  • 14 اسفند 1395 - 12:57
میراث فرهنگی: شهدای گمنام در حریم پاسارگاد به خاک سپرده نشدند

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس می گوید قرار بوده شهدای گمنام در حریم آرامگاه کوروش به خاک سپرده شود اما با رایزنی مقامات سازمات میراث فرهنگی، مکان تدفین به روستای پاسارگاد تغییر یافته است. محل جدید خاک سپاری این شهدا تا آرامگاه کوروش دو کیلومتر فاصله دارد.

مراسم خاک سپاری این دو شهید گمنام روز پنجشنبه ۱۲ اسفند برگزار شد.

امیری در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا افزوده که محل تعیین شده برای تدفین و ایجاد المان شهدای گمنام در محدوده حریم درجه دو محوطه تاریخی پاسارگاد است و براساس قوانین میراث جهانی،«ساخت المان یا ساختمان به ارتفاع حداکثر ۴.۵ متر ممنوعیت و محدودیت قانونی نداشته و ندارد.»

محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی نیز در این خصوص گفته که خاکسپاری شهدا در حریم درجه دو پاسارگاد «محدودیت قانونی ندارد.»

به گفته او، خاک سپاری شهدا در این محل مشکلی را برای بحث ثبت جهانی پاسارگاد به وجود نمی‌آورد.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵کیلومتری شمال شیراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر اثری که در فهرست جهانی یونسکو جای می‌گیرد، طبق کنوانسیون میراث طبیعی و تاریخی باید از سوی کشور نگهدارنده اثر مورد توجه ویژه قرار گیرد و انجام هرگونه اقدامی که اثر را با خطر روبه‌رو کند، ممنوع است.

طالبیان همچنین گفت: «نخست قرار بود تعدادی از شهدا در عرصه و حریم درجه یک محوطه‌ جهانی پاسارگاد به خاک سپرده شوند اما پس از صحبت‌ها و پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار شد این اقدام در حریم درجه دو پاسارگاد انجام شود.»
این مقام سازمان میراث فرهنگی همچنین در خصوص قدم بعدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای دفن شهدا در محوطه‌های تاریخی گفت: «درطول هفته گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با نامه نگاری‌های متعدد به ستاد کل نیروهای مسلح و استانداری‌های استان‌ها، دفن شهدا در مکان‌های تاریخی را بررسی کرد و این مکاتبات هنوز ادامه دارند تا به نتیجه‌ روشنی برسیم.»

این نخستین بار نیست که دفن شهدای گمنام در حریم آثار تاریخی خبرساز می‌شود.

پیش از این در سال‌های گذشته نیز دفن شهدای گمنام در حریم مجموعه تاریخی امیرچخماق یزد و حریم ارگ ساسانی شهرستان انار کرمان بحث‌برانگیز شده بود.

با این حال مخالفت‌های فعالان میراث فرهنگی نیز نتوانست مانع تدفین شهدای گمنام در حریم این دو اثر تاریخی شود.

عکس های زیر مربوط به حاک سپاری شهدای گمنام در حریم درجه دو پاسارگاد است.

دیدگاه