آغاز فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی بر روی تپه 6500 ساله پوستچی شیراز

  • 29 مهر 1396 - 13:40
آغاز فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی بر روی تپه 6500 ساله پوستچی شیراز

عملیات فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی بر روی تپه ۶۵۰۰ ساله پوستچی در شیراز همراه با گمانه‌زنی در برخی نقاط برای شناخت عرصه و حریم محوطه آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسنعلی عرب سرپرست مشترک برنامه مطالعات باستانشناسی تپه پوستچی، با اعلام این خبر گفت: برنامه فصل دوم شامل کاوش و حفاری گسترده در لایههای فرهنگی- استقراری خواهد بود که با هدف آگاهی از ساختارهای سکونتی و شواهدی از فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی ساکنان این محوطه انجام می شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه هنر شیراز با اشاره به آغاز فصل نخست این کاوشها در سال ۱۳۹۵ از شناسایی بقایایی از فرهنگهای دوران باکون در هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوران تاریخی خبر داد.

به گفته این باستان شناس در مطالعات فصل نخست که محدود به عملیات لایهنگاری در ترانشههای کوچک بود، مقادیر زیادی سفالهای نخودیرنگ منقوش مربوط به سنتهای باکون و همچنین یافتههای دیگری مانند ابزارهای سنگی، مهرهها و اشیای استخوانی یافت شده بود.

عرب از تپه پوستچی به عنوان یکی از معدود محوطههای باقیمانده از دوران پیش از تاریخ در جلگه و دشت شیراز نام برد و گفت: این تپه در حاشیه بزرگراه بلوار رحمت شهر شیراز واقع شده که نشاندهنده تداوم سکونت از حدود شش هزار و پانصد سال پیش در این منطقه است.

او افزود: شواهد به دست آمده، دلالت بر ارتباطات و تعاملات فرهنگی- اقتصادی با دیگر روستاهای دوران پیش از تاریخ در استان فارس و سرزمینهای همجوار دارد.

براساس این گزارش؛ فصل دوم کاوشهای باستانشناسی تپه پوستچی در ادامه فصل نخست، مطابق با تفاهمنامه همکاری دانشگاه هنر شیراز و پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام  می‌شود.

دیدگاه