وزیر فرهنگ و ارشاد: حافظ مصلح اجتماعی است

  • 20 مهر 1396 - 6:53
وزیر فرهنگ و ارشاد: حافظ مصلح اجتماعی است

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین یادروز حافظ در شیراز گفت: حافظ به عنوان یک منتقد و مصلح اجتماعی برای جامعه ایرانی و آن‌ها که پیام حافظ را می‌شنوند جذاب است.

‌صالحی شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر که در آرامگاه حافظ سخن می‌گفت، افزود: حافظ روشنفکر زمانه خود بود اما با این ویژگی که او صرفا روشنفکر یک زمان نبود بلکه روشنفکر زمانه‌های غیر پیوسته نیز هست.

اسماعیل تبادار استاندار فارس هم در این مراسم از حافظ به عنوان «مصلح اجتماعی» نام برد و افزود چون این شاعر «با آفت های اجتماعی سر و کار دارد، یعنی عمق دردها، آسیب ها و فسادها را می شناسد و جراح وار به نیشتر انتقاد می شکافد و آنگاه به مهربانی مرهم می‌نهد.»

بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز گفت: تصویر و تصور در شعر حافظ زبانزد است که همین باعث از بین رفتن هنر او نمی‌شود.

بیستم مهرماه در تقویم ملی ایران به نام روز حافظ نامگذاری شده است.

حافظ شیرازی، خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین، از شاعران بزرگ ایران است. او که از جمله سخنوران نامی جهان شمرده شده، بیش‌تر با غزلیاتش شناخته می‌شود.

حافظ بین سال‌های ۶۹۶ و ۷۰۷ هجری شمسی به دنیا آمد و در سال ۷۶۹ شمسی درگذشت. او به احتمال زیاد قرآن را حفظ بوده و به همین خاطر حافظ خوانده شده است.

او بیش از شش قرن پیش می‌زیست اما دیوان اشعارش امروز در خانه اغلب ایرانیان حضور دارد.

زندگی و شاعری حافظ

درباره زندگی حافظ جزئیات چندانی در دست نیست. در عوض، داستان‌های بسیاری درباره زندگی او و حتی پس از مرگش گفته شده است.

افسانه‌های زیادی در مورد زندگی حافظ وجود دارد. ازجمله گفته می‌شود او عاشق دختری به نام شاخ نبات شده و این محرک اصلی شعر حافظ بوده است.

حافظ در جوانی سرودن شعر را آغاز کرده ولی از کل حیاتش، بیشتر از پانصد و چند شعر باقی نمانده است. این یعنی به طور متوسط هر سال بین ۱۰ تا ۱۲غزل، که شمار بالایی نیست.

پژوهشگران ادبیات فارسی معتقدند پیچیدگی غزلیات حافظ احتمالاً نشان می‌دهد که او بعد از سرودن هر غزل، مدت‌ها برای ویرایش و بازنویسی آن وقت می‌گذاشته است.

نسخه‌های مختلفی از دیوان حافظ منتشر شده است. پرویز ناتل خانلری، محمد قزوینی، قاسم غنی، عبدالرحیم خلخالی، هوشنگ ابتهاج، بهاالدین خرمشاهی، حسن انوری و احمد شاملو از جمله کسانی هستند که نسخه‌ای با تصحیح خود از دیوان حافظ را ارائه داده‌اند. حتی عباس کیارستمی نیز یک روایت از اشعار حافظ منتشر کرده است.

آلبوم تصاویر یادروز حافظ

عکس: محمدرضا نسب عبداللهی

 

دیدگاه