واکنش یک مقام سازمان میراث فرهنگی به دفن شهدای گمنام در حریم پاسارگاد

  • 11 اسفند 1395 - 21:31
واکنش یک مقام سازمان میراث فرهنگی به دفن شهدای گمنام در حریم پاسارگاد

سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در واکنش به ساخت مقبره شهدای گمنام در حریم پاسارگاد گفت که تدفین شهدای گمنام در نقاط شاخص که خود شناخته شده‌ هستند و هویت تاریخی دارند، احترام به شهدای گمنام نیست، بلکه می‌تواند بی‌احترامی نیز باشد.

بهشتی این سخن را در واکنش به احتمال دفن دو شهید گمنام در حریم درجه دو مجموعه جهانی پاسارگاد گفته است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی امروز به خبرگزاری ایلنا گفت که «دلیل ندارد بخواهیم چیزهایی که خود واجد ارزش هستند را به رخ جاهایی که ارزش متفاوتی دارند، بکشیم؛ این کار بی‌احترامی به شهدا است.»

بهشتی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این کار در ثبت جهانی پاسارگاد نیز خللی ایجاد کند، توضیح داد: «حتما این مساله موجب ایجاد مشکل می‌شود، اما این یک بعد قضیه است، بحث دیگر تکریم شهداست که موجب نگرانی شده‌است.»

روز یکشنبه ۸ اسفند سایت خبرآنلاین نوشت ساخت آرامگاه جدید برای «شهدای گمنام» از سوی شهرداری و شورای شهر پاسارگاد به مراحل اجرایی رسیده است. این در حالی است که مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفته است که از همه چیز بی‌خبر است و اطلاعی در مورد این اقدامات ندارد.

حمید فدایی، مدیر پایگاه پاسارگاد نیز در این‌باره گفته است طرح ساخت آرامگاه در حریم درجه دو پاسارگاد مدت‌هاست که از سوی مسئولان شهری پاسارگاد مطرح است و اکنون در حال اجرایی شدن است.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵کیلومتری شمال شیراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر اثری که در فهرست جهانی یونسکو جای می‌گیرد، طبق کنوانسیون میراث طبیعی و تاریخی باید از سوی کشور نگهدارنده اثر مورد توجه ویژه قرار گیرد و انجام هرگونه اقدامی که اثر را با خطر روبه‌رو کند، ممنوع است.

این نخستین بار نیست که دفن شهدای گمنام در حریم آثار تاریخی خبرساز می‌شود.

پیش از این در سال‌های گذشته نیز دفن شهدای گمنام در حریم مجموعه تاریخی امیرچخماق یزد و حریم ارگ ساسانی شهرستان انار کرمان بحث‌برانگیز شده بود.

مخالفت‌های فعالان میراث فرهنگی نیز نتوانست مانع تدفین شهدای گمنام در حریم این دو اثر تاریخی شود.

دیدگاه