تأکید روحانی بر پایبندی به سند 2030 یونسکو «در چارچوب قوانین کشور»

  • 24 اردیبهشت 1396 - 12:09
تأکید روحانی بر پایبندی به سند 2030 یونسکو «در چارچوب قوانین کشور»

در حالی که پس از انتقاد رهبر انقلاب از اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از توقف اجرای این سند خبر داده بود، حسن روحانی بر پایبندی به این سند «در چارچوب قوانین و فرهنگ ایران» تأکید کرد.

آقای روحانی روز شنبه ۲۳ اردیبهشت، در یک سخنرانی در جمع هواداران خود، به رهبر انقلاب و مردم اطمینان داد که دولت او به سند ۲۰۳۰ یونسکو «در چارچوب قوانین و فرهنگ ایران پایبند خواهد بود».

رئیس‌جمهور ایران همچنین از کسانی انتقاد کرد که درباره این سند به گفته او «به ناروا» سخن می‌گویند، و از مردم خواست که «با هوشیاری در برابر توطئه‌هایی که از سوی گروهی طراحی می‌شود در مسیر خود بایستند».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین از رقبای خود خواست که به «فکر پیشرفت و امید ایران» باشند، «نه به فکر فریب مردم».

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز ۲۰ اردیبهشت گفته بود که مخالفان بحثهایی را درباره این سند مطرح کرده اند که در آن وجود ندارد.

او تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی به بخش‌هایی از این سند که با «موازین شرعی و عرف» جمهوری اسلامی مغایر باشد، «هیچ تعهدی» نخواهد داشت.

در دی ماه گذشته هم سعدالله نصیری قیداری، دبیر کمیسیون ملی یونسکو، اعلام کرده بود که هیچ‌کدام از بیانیه‌ها، توصیه‌ها و کنوانسیون‌های یونسکو اجباری و الزام‌آور نیست و صورت مغایرت بیانیه‌ای با «ارزش‌ها و اهداف ملی و اسناد بالادستی کشور» عدم اجرای آن به صورت رسمی اعلام می‌شود.

با این حال منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، روز ۱۹ اردیبهشت گفته بود که اجرای این سند در ایران متوقف شده است.

دو روز پیش از آن رهبر انقلاب با بیان بر اینکه «سند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود» از آنچه «اجرای بی سر و صدای» این سند در کشور خواندند به شدت انتقاد کرده بودند.

انتقادها در شرایطی مطرح شده‌‌اند که هیئت دولت جمهوری اسلامی در نشست ۲۶ مرداد سال ۹۵ تصویب کرده بود که «سند آموزش ۲۰۳۰» در ایران با مدیریت وزارت آموزش و پرورش تدوین شود.

در اجلاس سال ۲۰۱۵ میلادی سازمان ملل متحد، ۱۷ هدف توسعه پایدار موسوم به «طرح ۲۰۳۰» تصویب شد. هدف چهارم این نقشه راه، آموزش بود که اجرای آن بر عهده سازمان یونسکو گذاشته شد.

در این ارتباط، قرار شده است که کشورهای عضو یونسکو سندهای آموزشی خود برای ۱۵ سال آینده را همسو با اهداف توسعه پایدار تدوین کنند.

دیدگاه