کتاب «پارینه‌سنگی ایران» چاپ شد

  • 13 دی 1400 - 20:05
کتاب «پارینه‌سنگی ایران» چاپ شد

کتاب «پارینه‌سنگی ایران ۱» سلسله گزارش‌های باستان‌شناسی به کوشش سامان حیدری گوران و الهام قصیدیان منتشر شد.

به گزارش ایسنا، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری اعلام کرد: این کتاب مشتمل بر مقالات متخصصان دوره پارینه‌سنگی ایران از محوطه‌هایی نظیر غار قلعه کُرد آوج، کوه خواجه سیستان، دشت ایذه خوزستان، دشت دهلران، دره خرم‌آباد، کُلِت مازندران، درب گنبد کوهدشت، سواحل شمالی خلیج‌فارس و… در بخش‌های میانه فلات ایران، شمال‌شرق، جنوب‌شرق، زاگرس‌جنوبی، زاگرس‌مرکزی، شمال‌غرب و شمال به نگارش درآمده است.

در پیش‌گفتار این کتاب به قلم سامان حیدری گوران، الهام قصیدیان و روح‌الله شیرازی که توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شده، آمده است: «علی‌رغم این‌که در طول سالیان اخیر پژوهش‌های دوره پارینه‌سنگی ایران توسط پژوهشگران ایرانی رشد قابل توجهی یافته، اما بر کسی پوشیده نیست که تعداد باستان‌شناسانی که به صورت تخصصی به پژوهش‌های پارینه‌سنگی در ایران می‌پردازند بسیار اندک است. این‌که چه عواملی باعث شده این دوره مهم باستانی با اقبال کمتری در روزگاران گذشته روبه‌رو باشد و چرا آرام آرام این دوره مورد توجه بیشتری قرارگرفته، موضوعی است که می‌تواند بحث مفصل دیگری باشد.

این یک حقیقت است که بخش عمده‌ای از اخبار علمی بسیار داغ دنیای باستان‌شناسی حول محور کشفیات انسان‌شناسی در دوره پلیستوسن می‌چرخد و پژوهشگران در مناطق مختلف کلیدی دنیا مشغول مطالعه هستند تا زوایای پنهان داستان دگرگشت آدمی را روشن کنند. در عین‌حال واقعیت امر این است که سرزمین ایران با وجود ‌این‌که منطقه بسیار مهمی در رابطه با موضوع دگرگشت انسان بوده، اما از قافله علم و پژوهش در این زمینه عقب مانده است.

به عقیده نویسندگان این سطور، تا وقتی که کاری آغاز نشده باشد نمی‌توان دقیقا نقاط ضعف و قوت آن کار را دید در نتیجه این کتاب به عنوان گام نخست برای آشکارسازی نقاط قوت و ضعف‌ها گردآوری شده است برای این‌که نشان دهد ما کجای این داستان ایستاده‌ایم.»

دیدگاه