آرامگاه سعدی میزبان شب شعر «قاب ارغوان» بود

  • 31 شهریور 1400 - 10:19
آرامگاه سعدی میزبان شب شعر «قاب ارغوان» بود

به مناسبت هفته شعر و ادب پارسی و فرا رسیدن هفته دفاع مقدس شب شعری با عنوان “قاب ارغوان” در آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی برگزار شد.

برپایه مطلب دریافتی از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم که به مناسبت هفته شعر و ادب پارسی و فرا رسیدن هفته دفاع مقدس برگزار شد از پوستر «اولین نمایشگاه کتاب غیر حضوری قاصدک مهر» و همچنین کتاب «ندیدن دلیل نبودن نبود» مرتضی کشاورز رونمایی شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این آیین با استناد به شعری از زنده‌یاد نصرالله مردانی اظهار کرد: باز دفتری گشوده شد ز عشق، تا سروده ها مان را باز خوانیم. سروده‌هایی که سمند صاعقه، زین کرده‌اند تا ما را باز در دریایی از غزل‌های حماسه شناور سازند. سروده‌هایی که برای‌مان از شیرمردان بیشه عشق سخن می‌گویند و یادها را با نسیم مهرشان نوازش می‌کنند.

وی ادامه داد: در این جمع دوستانه نشسته‌ایم و بازمی‌شنویم آهنگ روزهای شهادت عاشقانه عارفان سبک‌بال را که بر بال فرشتگان می‌نشستند و بر افلاک پرواز می‌کردند. آنان که آهنگ‌شان پاسداری از میهن و ارزش‌های والای انسانی آموخته در مکتب حسین بود و مکتب حسین، مکتب آزادگی، دادخواهی و انسانیت است.

سهرابی گفت:حسین وارث آدم، وارث نوح، وارث ابراهیم، وارث اسماعیل، وارث موسی، عیسی، محمد و علی، وارث همه آزادگان بشر، در آموزشگاه عاشورایش‌ می‌آموزد که خون بر شمشیر پیروز است؛ خون‌هایی مقدس که بر شمشیر جهان‌خواران پیروز شد.شاید بزرگترین سروده انقلاب و دفاع مقدس ما، این بود.خون سرداران شهید سرافراز و بلندنامی که در نبردگاه حق بر باطل، حقانیت خود را بر شمشیرهای آخته فتنه‌گران جهانی، فریاد کشیدند.

وی بیان کرد: امروز اربعینی را می‌بینیم که دگربار، شیعیان حسین، دست در دست هم، شانه به شانه هم، گرد می‌آیند تا سرود رهایی‌بخش یگانه عاشورا را بخوانند و جهانیان بدانند که حسین، رمز ایستادگی و مانایی در همه تاریخ است.

 سهرابی ادامه داد: حسین، این امام عاقلانه‌های عاشقانه‌های عارفانه‌های سرخ شهادت، منادی آزادگی و داد است که با رقص خون در پهن‌دشت کربلای عاشورایش، زندگی سرافرازانه و آزادانه را بر تارک تاریخ نوشت تا راهی برای همه باشد؛ و دفاع مقدس ما، مقدس شد چراکه پیامدی بزرگ از مکتب حسین بود.
 مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بیان داشت: امروز در فصل اربعین، راهی از عاشورا آمده‌ایم و اینک بر آستان شهدای‌مان سر فرود می‌آوریم که اربعین، فصل شکفتن گل‌های عاشوراست.  پس امروز، همراه با کاروان آزادگان کربلا که می‌آیند تا سرود آزادگی‌شان را بر آرامستان شهدای‌شان بخوانند، ما نیز سرود چهلم آزادگی شهدای‌مان را که میراث‌داران کربلای حسین‌اند، با خویشتن می‌خوانیم./ یادشان گرامی و راه‌شان پررهرو باد.

شعرهای دفاع مقدس شاعران قوت بخش شب های عملیات
 
در ادامه مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس نیز با اشاره به اینکه به ما برکت انقلاب اسلامی داده شده، گفت: خدا را شاکریم که ما را همراه با شهیدان و ارواح مطهرشان گذاشته و این برکت را بخشیده است و امروز خدا را شاکریم که همه را در مسیر دین خدا قرار داده و افتخار ما است که عزیزان شعرای انقلاب اسلامی و شعرهای دفاع مقدس شان، باعث قوت بخشیدن به شب های عملیات می شد و با خانواده رزمندگان همراه می گشتند و به تعبیری، بزرگراه شهادت را این اشعار روح می داد و روح را پرواز می داد و روح ها را آماده می‌کرد و یادم نمی‌رود در عملیات مختلفی که توفیق حضور داشتیم، شعر شعرای دفاع مقدس و حتی شاعرانی چون سعدی استفاده می شد.

سرهنگ پاسدار سعید کوشکی افزود: با نماز و با شعر های فاخر روح جلا پیدا می کند و امروز شعر قله ای برافراشته در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است که از عزیز دل من رهبری برجست، این معنا و مفهوم گرفته شده و در یک کلام این لطافت در شعر و روح ایرانی خودش را بیشتر نشان می دهد.

دیدگاه