رونمایی از کتاب “غزل معاصر پارسی” در شیراز

  • 28 شهریور 1400 - 17:53
رونمایی از کتاب “غزل معاصر پارسی” در شیراز

کتاب “غزل معاصر پارسی” که به کوشش محمدحسن شهریاری، گردآوری و تدوین و منتشر شد طی مراسمی در خانه شاعران شیراز، رونمایی شد.

کتاب غزل معاصر پارسی، حاوی یک مجموعه شعر است که به کوشش محمدحسن شهریاری، گردآوری و منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب که به قلم دکتر محمدرضا خالصی به نگارش درآمده، پیرامون ادبیات به عنوان یک مفهوم عام، به تفصیل سخن رانده شده است.

این نویسنده و پژوهشگر، در بخشی از مقدمه کتاب غزل معاصر پارسی آورده است؛ “ادبیات (Literature) به عنوان یک موضوع گوهری دارد که ذاتِ ادبیات یا آخشیجِ اصلی ادبیات شمرده می‎شود که آن را ادبیّت (Literariness) می‌‎نامیم. 

آفرینش این گوهر در فرآیندی آگاهانه و خلاق شکل می‎گیرد به همین دلیل ادبیات را یک پدیده می‎دانیم و ادبیّت را ماده سازنده این پدیده می‎شماریم. ادبیّت دارای سرشتی پیچیده است که از ذهن خلاق هنرمند در قالب یک متن ادبی به پدیده‎ای ملموس تبدیل می‎شود از همین رو ادبیّت یک فرآیندِ کاملاً ذهنی محسوب می‎شود، در فرآیند ذهنی ما با دو نوع تفکر روبروایم نخست تفکر تصویری و دیگر تفکر مفهومی است. 

در آفرینش ادبیات، تفکر تصویری است که بر تفکر مفهومی غلبه می‎یابد و دامنه این چیرگی نیز به سیاق و روش سخن بستگی دارد به طور مثال در داستان تفکر تصویری کمتر از شعر جلوه می‎کند و رُخ می‎نماید و در شعر ، بیشتر، چرا که شعر با احساس و تصویر سروکار دارد. 

تفکرِ مفهومی بیانگر ذهن پیچیده ی انسان از جنبه ی انتزاعی است. در تفکر مفهومی آدمی با یاری نشانه‎ها و نمادها و بر اساس منطقِ استدلالی گسترده‎ترین و پیچیده‎ترین عملیاتِ ذهنی را انجام می‎‌دهد.”

خالصی در ادامه به تفصیل پیرامون ویژگی‌های ادبیات و شعر و اهمیت آن درارتباطات انسانی، سخن به میان آورده و توضیح داده است.

کتاب “غزل معاصر پارسی” حاوی اشعاری برگزیده از غزلسرایان و شاعران معاصر سراسر کشور است.

دیدگاه