مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس: پایگاه های ادبی و فرهنگی تقویت شوند

  • 01 مرداد 1400 - 13:00
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس: پایگاه های ادبی و فرهنگی تقویت شوند

مدیرکل ارشاد فارس با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی هویتی اصیل و ناب است بر لزوم تقویت پایگاه‌های ادبی و فرهنگی در مقابل هجمه‌های بیگانگان، تاکید کرده بود.

صابر سهرابی در آیین رونمایی پوستر «همایش ملی پژوهش‌های میان رشته‌ای و کاربردی زبان و ادبیات فارسی» که با حضور تعدادی از دبیران این همایش برگزار شد، افزود: این نوع همایش‌ها هستند که می‌توانند مسیر افتخار فرهنگ و مانایی ادبیات را در ریل درست علمی گذاشته و راه را برای آیندگان سهل تر کنند. 

او خاطرنشان کرد: امروز شورای گسترش زبان فارسی در وزارت فرهنگ تمام تلاش خود را برای پاسداشت زبان فارسی آنگونه پیش برده تا سردر اصناف نیز از این نگاه ادبی برخوردار شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان کرد: همایش علمی پژوهش‌های میان رشته‌ای و کاربردی که به همت موسسه پژوهشی سرای علم شهر راز در حال انجام است فارس را در راهرو عشق به ادبیات و فرهنگ دیگری قرار خواهد داد و بدون شک با حمایت و همدلی دانشگاهیان و فرهنگورانی که دلسوز و عاشق ادبیات و فرهنگ هستند پربار خواهد بود و مجموعه مقالات این همایش نیز در فرصتی مناسب چاپ شده و در دسترس قرار خواهد گرفت. 

مهدی امید بخش، معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های موسسه پژوهشی سرای علم شهر راز، خاطرنشان کرد: حمایت‌های همیشگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و خانه کتاب و ادبیات ایران بر کسی پوشیده نیست و این مهم تاثیر بسزایی در رشد و تعالی فرهنگ ادبیات و کتاب خواهد داشت. 

غلامرضا خوش اقبال، دبیر علمی این همایش نیز ضمن ارائه مقدمه‌ای از برنامه ریزی‌ها و مراحل اجرایی همایش متبوع از سوی موسسه پژوهشی سرای علم شهر راز، از حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تقدیر کرد.

او با قرائت بیانیه مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، افزود: موسسه پژوهشی سرای علم شهر راز و فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی برازمان، از چند ماه قبل با همکاری اساتید و اعضاء علمی به منظور توجه و اهمیت دادن به فرهنگ و ادبیات این مرزو بوم توانستند شرایط را برای یک جریان دیگر فرهنگی هموار کرده و بدان بپردازند. 

خوش اقبال اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، بحث پژوهش‌های میان رشته‌ای و کاربردی زبان و ادبیات در اولویت بوده و برنامه ریزی منظمی را داشته‌اند و با توجه به تاثیرگذاری این موضوع. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با روی باز تقاضای این موسسه را پذیرفت و بحث همکاری‌های آتی در حال انجام است.

او ادامه داد: در این مسیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، خانه کتاب و ادبیات ایران، شورای گسترش زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه فارس، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد، موسسه فرهنگی هنری قاصدک، موسسه ویراویراست، موسسه فرهنگی هنری کتاب آرایان پارس، موسسه جوان، انتشارات نامه پارسی، انتشارات برازمان و دیگر مراکز علمی و فرهنگی مشارکت داشته و همکاری خود را برای برگزاری این همایش اعلام کرده‌اند که تا چند روز آینده نامه همکاری دیگر سازمانها و ادارات نیز به دبیرخانه اضافه خواهد شد.  

محمدهادی فلاحی، دبیر کمیته علمی زبان شناسی نیز بیان کرد: با توجه به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و هویت ملی در استان فارس بهتر است همه نگاه حمایت و همراهی خود را یک سو کرده تا بتوانیم برای ادبیات این مرز و بوم روشنگری کنیم.

او پیشنهاد کرد که اگر این دبیرخانه با حمایت مرکز منطقه‌ای و اطلاع رسانی و همچنین پایگاه استنادی جهان اسلام به دلیل اهمیت و تعالی زبان و ادبیات فارسی به صورت دائمی در استان فارس راه‌اندازی شود، می‌تواند منشاء خیر و برکات علمی و فرهنگی باشد. 

علی امینی، دبیر کمیته علمی زبان و ادبیات فارسی نیز ابراز امیدواری کرد که این همایش در سطحی عالی بتواند تاثیر خود را داشته و در پایان پس از آسیب شناسی‌ها، راه‌های پیشرفت برای آینده‌ای روشن در ادبیات و فرهنگ ایران و فارس تصویر نماییم. 

دیدگاه