تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

بهره برداری از مرکز فرهنگی سعدی شناسی در شیراز

  • 11 خرداد 1400 - 10:25
بهره برداری از مرکز فرهنگی سعدی شناسی در شیراز

مرکز فرهنگی سعدی شناسی پس از ۱۲ سال با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجاورت آرامگاه سعدی به بهره برداری رسید.

مرکز فرهنگی سعدی، در شمال آرامگاه سعدی واقع شده است. اجرای این طرح از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود. این طرح در زیربنای ۲ هزار و ۷۰۰ متر مربع با اعتبار دولتی ۵۷/۵میلیارد ریال و اعتبار بخش خصوصی ۱۰۰میلیارد ریال اجرا شده است.

این مجموعه شامل کتابخانه و مرکز اسناد، سالن آمفی‌تئاتر، نمایشگاه موقت و فضای اداری و خدماتی است و پیش‌بینی می‌شود با بهره برداری از آن برای ۱۵ اشتغال ایجاد شود.

علی‌اصغر مونسان صبح امروز در آیین بهره‌برداری از مرکز فرهنگی سعدی با اشاره به تلاش‌های دولت دوازدهم در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: با وجود شرایط ویژه اقتصادی که در دولت دوازدهم وجود داشت، ۱۶۰هزارمیلیارد تومان پروژه در حوزه گردشگری در جریان بوده و ۲۲هزارمیلیارد تومان نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: با توجه به روند سرمایه‌گذاری در حوزه هتل‌سازی کشور شاهد هستیم که ۶۷۰ هتل در کشور در حال ساخت است و ۱۷۵ هتل از این آمار دارای چهار ستاره و بیشتر هستند، همچنین در دولت دوازدهم بالغ بر ۴۰۰ هتل در کشور ساخته شده است.

وجود ۴۶۰هزار تخت اقامتی در کشور

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در این دولت بیش از ۲۲۰۰ واحد اقامتی بوم‌گردی نیز به بهره‌برداری رسیده که مجموع تخت‌های اقامتی در کشور از ۲۵۰ هزار تخت به ۴۶۰ هزار تخت افزایش یافته است.

مونسان یادآور شد: یکی از دستاورد‌هایی که در حوزه گردشگری صورت‌گرفته است تنوع در محصولات گردشگری است که پیشتر عمده گردشگری در حوزه فرهنگی و تاریخی بود، اما اکنون گردشگری در سایر حوزه‌ها نظیر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و کشاورزی گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری، گوی رقابت گردشگری را از کشور‌های همجوار ربوده‌ایم، افزود: نسبت به واگذاری حق بهره‌برداری از برخی از واحد‌های تاریخی به بخش خصوصی اقدام شد تا با جذب اعتبار این طرح‌ها نسبت به بهره‌برداری و احیای ۵۰۰ باب خانه تاریخی در کشور اقدام شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به بودجه کم این وزارتخانه برای مرمت و نگهداری ابنیه تاریخی گفت: اگر بخواهیم مجموع اعتباراتی که در بودجه برای نگهداشت ۳۴ اثر ملی و ۲۴ اثر جهانی را صرف این آثار کنیم سرانه بودجه نگهداری هر اثر نزدیک به ۵ میلیون تومان است.

صنایع‌دستی در دوران کرونا رشد منفی نداشت

وی در خصوص آثار صنایع‌دستی نیز گفت: صنایع‌دستی کشور کاربردی‌تر از قبل شده و موجب شده تا دسته‌بندی صنایع‌دستی نیز افزایش قابل توجه‌ای داشته باشد این در حالی است که شیوع کرونا نیز باعث نشد صنایع‌دستی دارای رشد منفی باشد.

مونسان در خصوص تسهیلات اختصاص یافته به فعالان حوزه گردشگری نیز یادآور شد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان این حوزه ارائه شده و نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز توسط بانک‌ها به فعالان در آینده پرداخت می‌شود.

گردشگری، کلیدی‌ترین بخش اقتصاد

بهره برداری از مرکز فرهنگی سعدی شناسیعنایت‌الله رحیمی استاندار فارس نیز در آیین افتتاح مرکز فرهنگی سعدی بیان کرد: مجتمع‌های فرهنگی سعدی، مجموعه ورودی میراث جهانی بیشاپور، موزه تاریخی نورآباد ممسنی، سایت موزه دروازه پردیس پارسه (تخت جمشید) در سفر دکتر مونسان افتتاح می‌شود.

وی افزود: حوزه گردشگری یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌ها در حوزه اقتصاد در میان کشور‌های مختلف است و ایران نیز دارای این ظرفیت قابل توجه است و استان فارس نیز از این قاعده خارج نیست.

رحیمی اضافه کرد: ابنیه تاریخی و بنا‌های تاریخی موجود در استان فارس بخشی از داشته‌های ارزشمند استان فارس در حوزه گردشگری است و در بعد فرهنگی نیز وجود مشاهیر مختلفی در استان فارس بخشی از افتخارات فارس در حوزه فرهنگ است تا بتوان نسبت به جذب گردشگران مختلف اقدام کرد.

رحیمی در ادامه در خصوص ویژگی‌های فارس تصریح کرد: فارس در حوزه‌های گردشگری سلامت، گردشگری تاریخی و گردشگری طبیعی و سایر حوزه‌های گردشگری دارای ظرفیت است و باید از تمام این توانمندی‌ها بهره‌برداری کرد تا بتوان نسبت به جذب سرمایه‌گذاری و جذب گردشگران اقدام کرد.

به اعتقاد او توجه ویژه‌ای به حوزه گردشگری پس از شیوع کرونا در کشور ایجاد شده و با توجه به پتانسیل‌های استان فارس این توجه‌ها بیش از پیش ظهور داشته است.

استاندار فارس در ادامه ابراز امیدواری کرد: با توجه به اقدامات زیرساختی امید است در آیندگان بتوانند از آثار تاریخی گذشته بهره‌برداری و استفاده کنند.

احیای ۲۸ خانه تاریخی در استان فارس

جمشید معینی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: احیا، مرمت و بازسازی ۲۸ خانه تاریخی در شیراز با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان در شیراز آغاز خواهد شد.

وی گفت: احیا، مرمت و بازسازی ۲۸ خانه تاریخی در شیراز با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان در شیراز آغاز خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: فارس دارای سه هزار اثر ثبت شده و چهار اثر جهانی است و یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری است و باید برنامه‌ریزی کلانی برای جذب گردشگری در استان فارس داشته باشیم.

وی گفت: در حوزه گردشگری ۱۳۹ مورد اقامتگاه گردشگری داشته این و رشد ساخت هتل نیز در استان فارس ۶۹ درصد رشد داشته است و اقامتگاه بوم‌گردی نیز ۱۶۹ واحد ایجاد شده و ۲۲ هزار تخت اقامتی نیز در استان فارس وجود دارد.

معینی تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذاران یکی از اهدافی است که در استان فارس در حوزه گردشگری توجه ویژه‌ای به آن وجود دارد البته لازم به ذکر است که تسهیلات مختلفی نیز در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: ۲۸ باب خانه تاریخی با اعتباری بیش از ۹۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی مرمت، احیا و بازسازی خواهند شد.

دیدگاه