فصلنامه “فرهنگ مردم” ویژه “شیراز” منتشر شد

  • 11 خرداد 1400 - 18:04
فصلنامه “فرهنگ مردم” ویژه “شیراز” منتشر شد

شماره جدید فصلنامه “فرهنگ مردم” با مطالبی ویژه شهر شیراز و آثاری از نویسندگان، و فرهنگوران و صاحبنظران حوزه‌های ادبیات، تاریخ و فرهنگ عامه، منتشر شد.

شماره ۵۹-۶۰ فصلنامه “فرهنگ مردم” به مدیر مسئولی و سردبیری سید احمد وکیلیان، حاوی مقالات و آثاری از پژوهشگران، اساتید دانشگاه، نویسندگان و ادیبان و مختص فرهنگ و مردم شیراز، روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

در این شماره، مقاله‌هایی پیرامون لهجه، آئین‌ها، رسوم، باورها و دیگر ابعاد فرهنگ مردم شیراز با عناوینی نظیر آئین عروسی در شیراز، نگاهی به فعالیت‌های فرهنگیاران استان فارس، افزوده‌های خوان خنده، واسونک‌های شیرازی، آنفلوآنزا در شیراز، بالون در آسمان شیراز، جایگاه درخت در فرهنگ مردم شیراز و … منتشر شده است.

در این شماره از فصلنامه فرهنگ مردم، آثار، مقالات و نوشته‌هایی از حسین آزاده، محمدرضا آل‌ابراهیم، علی بلوکباشی، احمد حبیبی، محمد جعفری(قنواتی)، ابوالقاسم فقیری، سهراب فرسیو، اولریش مارزلف، مصطفی ندیم، شیخ عبدالرسول نیرشیرازی و … به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش ایسنا، سید احمد وکیلیان، بهار سال ۱۳۸۱ نخستین شماره از این فصلنامه را که اکنون در آستانه بیست سالگی قرار دارد، منتشر کرد؛ او خود شیرازیست و از دست پروردگان و دستیاران، سید ابوالقاسم انجوی شیرازی محسوب می‌شود.

وکیلیان پیش از این و طی حیات بیست ساله مجله‌اش، به بررسی فرهنگ مردم شهرهائی چون همدان، کاشان، اصفهان و دیگر شهرهای ایران، پرداخته است.

فصلنامه فرهنگ مردم، آرشیو مکتوبی از آئین، رسوم، باورها و فرهنگ عامه مردم نقاط مختلف ایران به شمار می‌رود و می‌توان از آن به عنوان یک مجله مرجع در این بخش، یاد کرد.

وکیلیان در شماره ۵۹-۶۰ فصلنامه فرهنگ مردم و به همت همسرش، “زهره زنگنه” که در طول این بیست سال او را همراهی کرده، آرزوی خود برای پرداختن به فرهنگ شیراز و شیرازی‌ها را تحقق بخشید.

دیدگاه