تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

رونمایی از ۴ کتاب به مناسبت روز شیراز

  • 15 اردیبهشت 1400 - 12:08
رونمایی از ۴ کتاب به مناسبت روز شیراز

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فارس گفت: با هدف بزرگداشت روز شیراز، چهار کتاب از آثار ۲ نویسنده و پژوهشگر صاحب نام، رونمایی خواهد شد.

مهدی امیدبخش در گفت و گو با ایسنا گفت: روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت، طی مراسمی و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محل عمارت “ایران‌مهر” از بناهای تاریخی شیراز، ۴ کتاب از آثار آقایان دکتر مصطفی ندیم و دکتر محمدرضا خالصی، با حضور جمع اندکی از مسئولان فرهنگ و ارشاد فارس و نویسندگان این آثار مکتوب، رونمایی خواهد شد.

امیدبخش خاطرنشان کرد: چهار اثری که رونمایی می‌شود، “اکبر دایی محمد” و “پرنده و دیوار” از تالیفات دکتر ندیم، نویسنده، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه شیراز و “مستوران قباب غیرت” و “گذر گاه تنگ تنهایی”، از تالیفات دکتر خالصی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه است.

وی یادآور شد: گذرگاه تنهایی، مشتمل بر ۲ مقاله پژوهشی در مورد “ابوحیان توحیدی شیرازی”، یکی از نوابغ ایرانی و مستوران قبات غیرت، هم مدخلی بر تاریخچه ملامتیه در شیراز طی قرون دوم تا چهارم هجری است.

امیدبخش اضافه کرد: کتاب اکبر دایی محمد، در واقع یک بررسی تاریخی در مورد شخصیتی است که عوام او را با نام “داش آکل” می‌شناسند و پیشتر صادق هدایت داستانی با همین عنوان نوشته و فیلمی هم با همین عنوان در سال‌های دور ساخته شده، اما دکتر ندیم اثر خود را با توجه به تاریخ اجتماعی یکی از مقاطع تاریخی دوران قاجاریه، در قالب رمان، خلق کرده است.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین یادآور شد که کتاب پرنده و دیوار هم یک رمان کوتاه درام و رئال است که امیدآفرینی را در آن می‌توان احساس کرد.

امیدبخش با اشاره به اینکه، روز ۱۵ اردیبهشت بنام روز شیراز نامگذاری شده است، گفت: رونمایی از این چهار اثر مکتوب ۲ نویسنده و پژوهشگر و محقق معاصر شیرازی، به نوعی نخستین گام در اجرای برنامه‌های مد نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بزرگداشت این روز و هفته است.

دیدگاه