هنرمند عرصه تئاتر: اجرای مجازی معنای حقیقی نمایش را بازتاب نمی‌دهد

  • 17 اسفند 1399 - 15:08
هنرمند عرصه تئاتر: اجرای مجازی معنای حقیقی نمایش را بازتاب نمی‌دهد

سانیا عاجلی هنرمند جوان عرصه نمایش اهل استهبان فارس در زمینه اجراهای مجازی تئاتر با توجه به شرایط کرونا معتقد است:پژواک آواها و بازخورد رفتارها در مورد نمایش زمانی معنای حقیقی خود را خواهد یافت که عرصه نمایش،گستره واقعی و نه فضای مجازی برای اجرا داشته باشد.

فضای مجازی از دیدگاه سانیا عاجلی کارگردان و بازیگر ۱۸ ساله تئاتر، حس و حالی به سازنده و بیننده نمایش نمی‌دهد و جای خالی چشم در چشم بودن بازیگر و تماشاگر در هنگامه بروز کرونا ویروس نمود زیادی دارد.

این کارگردان و بازیگر جوان تئاتر در مصاحبه با ایرنا می‌گوید: آرزومندم هر چه زودتر عمر کرونا تمام شود و بتوانیم بار دیگر به روی صحنه برویم چرا که حضور در سالن های تئاتر مملو از تماشاگر نهایت آرزوی هر بازیگری است.

این بانوی جوان استهبانی تماشای تئاتر خوب را از ملزومات پیشرفت در هنر نمایش می‌داند و می‌گوید: در این روزهای کرونایی که سالن های تئاتر فعالیتی ندارند بیشتر وقتم  را با تماشای فیلم های ضبط شده تئاتر می‌گذرانم موضوعی که باعث می‌شود سختی های کرونا را فراموش کنم و باور کنم که هنر تئاتر متعالی ترین هنرهاست.

عاجلی این را نیز گفت که استهبان از منظر تاریخی قدمت دیرینه ای دارد و تاریخ و سنت این منطقه را می‌توان دست مایه نگارش نمایشنامه های خوبی کرد روندی که لازم است بیش از پیش جدی گرفته شود و دوست دارم این خواسته را هر چه زودتر تحقق بخشم.
سانیا عاجلی که در چندین جشنواره استانی و سراسری در مقام بازیگر، کارگردان، طراح صحنه و نویسنده حضور داشته است می گوید: علاقه ام به تئاتر باعث شده تحصیلات دانشگاهی ام را در رشته بازیگری – کارگردانی دنبال کنم و از این بابت بسیار خوشحالم  چرا که تاثیرات این انتخاب را در زندگی ام می بینم و توصیه ام به علاقه مندان نیر دنبال کردن همین روند است.
سانیا فرزند جواد عاجلی کارگردان کهنه کار استهبانی است. این بانو چندی قبل با نمایش چِر نوشته ناصر حبیبیان در سی و یکمین جشنواره فجر فارس حایز یک مقام بازیگری شد و در چندین رشته نیز نامزد بود.

او در این باره می‌گوید: جشنواره امسال هر چند به صورت مجازی برگزار شد اما تاثیرات مثبتی برای تئاتر استهبان داشته است و برای نخستین بار دو نمایش از این شهرستان به این جشنواره راه یافته بود، روندی که به اذعان بسیاری انگیزه بخش هنرمندان استهبانی بوده است و می‌تواند به پیشرفت بیشتر تئاتر در این منطقه نیز کمک کند.

او که به گفته خودش تا به امروز چهار نمایش را کارگردانی کرده است و در ۱۶ اثر مختلف حضور داشته است هم اینک نمایش عِشوت را آماده اکران دارد او در این باره می گوید: با این نمایش جواز حضور در سومین جشنواره تئاتر سته بان را کسب کردیم اما کرونا این جشنواره را به تعویق انداخت.

این بازیگر جوان از پدرش جواد عاجلی به عنوان نخستین استاد خود یاد می‌کند و نقش مجتبی حسینی قیری و ناصر حبیبیان را در گرایش خود به تئاتر ارج می نهد؛ او معتقد است مهم ترین چالش تئاتر در شهرستان ها بحث آموزش است و لزوم آموزش محوری و دعوت از استادان تئاتر را در این مناطق  ضروری می‌داند.

سانیا عاجلی فرانگری و پرهیز از شهرت طلبی را برای هر بازیگر یک اصل می‌داند و می گوید: بسیاری می خواهند در بدو ورودشان به تئاتر به مدارج بالا برسند و مشهور شوند اما به نظر من آن چیزی که در هنر نمایش اهمیت دارد توجه به مقوله فرهنگ است چرا یک نمایش خوب می‌تواند زمینه ساز  ارتقای فرهنگی باشد و آن چیزی که از یک بازیگر و یک کارگردان انتظار می‌رود توجه به این نگرش در عرصه ی تاثیرگذار تئاتر  است.

این هنرمند جوان حسادت های نابجا را بزرگترین مانع موفقیت در هر زمینه ای می داند و معتقد است در سایه همبستگی، تلاش و خودباوری می توان به هر چیزی دست یافت و توجه به این اصول برای یک بازیگر  از مولفه ای اساسی است.

استهبان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

دیدگاه