فارس رتبه پنجم کشور را در فروش زمستانه کتاب کسب کرد

  • 17 اسفند 1399 - 8:27
فارس رتبه پنجم کشور را در فروش زمستانه کتاب کسب کرد

فارس در چهارمین جشنواره فروش فصلی کتاب در سال ۱۳۹۹ رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داد.

در طرح زمستانه فروش کتاب سال ۱۳۹۹ که از نهم تا شانزدهم اسفندماه به مدت یک هفته برگزار شد، ۴۴ کتابفروشی از استان فارس مشارکت کردند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ۱۶اسفندماه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه ۳۸ کتابفروشی در شیراز و هشت کتابفروشی در شهرستان‌های فارس در این طرح شرکت داشتند، عنوان کرد: پنج درصد کل کتابفروشی‌ها، ۶درصد از کل فروش فصلی و هفت درصد تعداد کتاب‌های به فروش رفته مربوط به فارس بوده است.

مهدی امیدبخش مبلغ کل فروش کتاب در فارس را ۱۲ میلیارد و ۸۲۶ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: در این فصل قریب به ۳۲هزار جلد کتاب در بازه زمانی یک هفته‌ای به فروش رفته است.

وی ادامه داد: با این آمار، فارس در فروش زمستانه کتاب درمقایسه با فروش پاییزه یک پله صعود کرد و از مقام ششم به مقام پنجم کشور رسید.

معاون فرهنگی ارشاد فارس مدت زمان تسویه حساب طرح را یک ماه پس از پایان طرح اعلام و بیان کرد: کنترل و نظارت در طول طرح بر عهده خود کتابفروشان بود و این اداره کل بر طرح نظارت کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری بخش مجازی این طرح، گفت: مشارکت مجازی، بیشتر شامل حال کتابفروشی‌هایی شد که در دوره‌های قبل صف‌های طولانی داشتند؛ البته در این میان فروش حضوری نیز رونق داشت.

به گفته امیدبخش هدف اصلی طرح، حمایت از کتابفروشی‌های کوچک بوده است.

طرح زمستانه کتاب سال ۱۳۹۹ از نهم تا شانزدهم اسفندماه با مشارکت ۹۰۸ کتابفروشی در سراسر کشور برگزار شد. استان‌های تهران با ۷۱هزار و ۳۷۲ جلد، خراسان رضوی با ۵۳هزار و ۸۳۰ جلد، اصفهان با ۴۲هزار، ۱۰۳ جلد و قم ۳۷هزار و ۴۴۸ جلد و فارس با ۳۱هزار و ۹۴۸ جلد کتاب مقام اول تا پنجم این طرح را کسب کردند.

همچنین کتابفروشی پاتوق کتاب در شیراز پنجمین کتابفروشی پرفروش ایران شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر و تخصیص آن به مصرف‌کننده، طرح‌های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح‌ها کتابفروشی ها می‌توانند به خریداران تخفیف دهند و مبلغ تخفیف داده شده را بعداً از این وزارتخانه دریافت کنند.

دیدگاه