هنرمندان برای درمان موسیقیدان شیرازی خواستار مساعدت مسئولان شدند

  • 12 اسفند 1399 - 16:53
هنرمندان برای درمان موسیقیدان شیرازی خواستار مساعدت مسئولان شدند

امید امیدی یکی از هنرمندان موسیقی شیراز، از شهریورماه سال جاری دچار بیماری سرطان شده و او را ز دنیای هنر به جهان بیماری کشید؛ حال هنرمندان شیراز از مسئولان ارشد خواستار رسیدگی به وضعیت درمانی او هستند.

تنی چند از موسیقی‌دانان با انتشار تصاویری از اجرای این هنرمند شیرازی در دهه ۶۰، درخواست کردند که به همتایشان در هنر موسیقی توجه ویژه‌ای شود و به پاسداشت دهه‌ها ممارست و تلاش و نامبردار کردن وطن در خارج از مرزها امروز دست او را بگیرند و در این روزهای سخت تنهایش نگذارند.

سعید نیاکوثری مدیر کانون فرهنگی هنری صبا و پیشکسوت عرصه موسیقی در یادداشتی که در اختیار ایرنا قرار داد، به نمایندگی از هنرمندان، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده است که به مشکل امید امیدی، هنرمندی که نامش سرزندگی را فریاد می‌زند، توجه شود.

در بخشی از این نامه خطاب به سید عباس صالحی آمده است: جناب آقای وزیر ، سرو سبزی از بوستان هنر فارس رو به زردی زودهنگام نهاده است و خرمی بوستانش به طوفان خزان بیماری سرطان مهلکی گرفتار آمده است و دریغا که آقای امید امیدی، نوازنده و آموزنده تار، سه تار و تنبک شیراز پس از سال‌ها خدمت بی‌شائبه در عرصه فرهنگ و هنر کشور عزیزمان ایران و بیش از ۲۶ سال پرداخت وجه بیمه های عادی و تکمیلی اینک در مسیر رویارویی با بیماری سرطان رو به گسترش، از قلیل حمایت بیمه‌ای بهره‌مند نیست. او در این سال‌ها صدها شاگرد تربیت کرده و در کمترین مورد بلامنازعه در سه کشور هندوستان و ‌سوریه و لبنان گروه صبا به سرپرستی این حقیر موجبات به اهتزاز درآمدن پرچم پر افتخار میهنمان شده است.

چتر حمایت وزارت ارشاد بر سر هنرمند موسیقی شیراز گشوده شود

این فعال حوزه فرهنگ استان فارس در ادامه نامه به وزیر ارشاد آورده است:آنچه اینک از محضر شما می‌گذرد درخواست اینجانب به‌عنوان عضو هیات مدیره اسبق انجمن موسیقی استان فارس به موجب نامه ۵۶٣/س/ااف و نیز جمعی از مدرسین موسیقی شیراز از جنابعالی در خصوص حمایت مالی از این هنرمند نجیب و مردمی است که در نهایت تواضع و همدلی، گام‌های ارزشمندی در مسیر تعالی فرهنگ و هنر این استان برداشته و اکنون بایسته است چتر حمایت وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرهمی بر آلام جسمانی ایشان باشد.

هنرمندان فارس در ادامه ابراز امیدواری کردند که با مساعدت وزارت ارشاد بار سنگین هزینه‌های درمان از دوش این هنرمند برداشته شود؛ همچنین بیان شده است که تلاش‌های متعدد با بیمه هنرمندان و سایر مراجعی که می‌توانند حقوق حداقلی این هنرمند را پرداخت کنند مثمر ثمر نبوده؛ درنتیجه ناچار از شخص وزیر برای کمک به بهبود این هنرمند عرصه موسیقی درخواست کرده‌اند.

تاکنون موفق به دریافت مبلغی از بیمه تکمیلی نشده‌ام

این هنرمند که در نامه یادشده از حال و احوالش سخن رفته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره مشکلاتی که با بروز بیماری سرطان پروستات با آن مواجه شده است، گفت که با وجود پرداخت ۲۶ ساله بیمه و عضویت در صندوق اعتباری هنر و نیز برخورداری از بیمه هنرمندان و بیمه تکمیلی تاکنون موفق به دریافت هیچ مبلغی برای درمان بیماری‌اش نشده است.

امید امیدی مشکل اصلی را فرایند بروکراتیک فرساینده و غیرحضوری برای دریافت مطالباتش عنوان کرد که به گفته او طی آن برای فردی که دچار چنین بیماری دشواری است بسیار ناگوار است.

این موسیقی‌دان ابراز کرد: افراد تحت پوشش بیمه‌های درمانی مختلف برای رسیدگی به امور بیمه‌ای به‌صورت حضوری به مراکز بیمه مراجعه می‌کنند و نامه‌ای که از سوی مراکز درمانی برای بیمه تکمیلی نوشته شده را ارائه و در نهایت هزینه را دریافت می‌کنند.

او افزود: یک بار درخواست خود را در سامانه‌ای که به این امر اختصاص داده شده، ثبت کرده‌ام و یک ماه بعد درخواست کردند که باید اصل دستور پزشک را به تهران پست کنم؛ این در حالی است که اصل دستور پزشک در برگ دوم نسخه کاملا نامشخص است و به هیچ وجه پس از جدا شدن برگه اصلی قابل تشخیص نیست.

امیدی اظهار کرد: تاکنون به دلیل مشکلات عدیده‌ای که به دلیل پیشرفت بیماری سرطان با آن مواجه‌ام به بیش از ۶ دکتر مراجعه کرده‌ام و چون گزینه‌های بسیاری همچون سی‌تی اسکن، نمونه‌برداری از ریه، نمونه‌برداری از کمر، پاتولوژی و سایز اقدامات درمانی هزینه‌بردار را انجام داده‌ام و با توجه به اینکه اصل دستور پزشک از دفترچه جدا شده است قادر به ارائه مدارک اعلامی نیستم.

این هنرمند افزود: از سوی دیگر، حتی اگر صفحات دوم به بعد را ارسال کنم چون ناخوانا و نامعلوم است به نتیجه‌ای نخواهم رسید و فردی که بیمار و در بستر است نمی‌تواند زمان بسیاری را صرف تماس‌های مکرر با تهران کند.

روند دریافت هزینه‌های درمان فرسایشی است

او با بیان اینکه ضروری است دستکم یک نمایندگی بیمه به‌صورت حضوری در شهرستان‌ها حاضر باشد تا به مشکل بیماران خاص برسد، گفت: اینکه دولت به هنرمندان ارج نهاده و به خواسته آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی بیمه هنرمندان اهتمام ورزیده، اقدامی ستودنی است؛ اما روند فرسایشی تهیه مدارک و ارائه آن مانعی بر سر راه دریافت حقی است که قریب به سی سال بی‌کم‌و کاست پرداخت شده و امروز بدان نیاز است.

امیدی با اشاره به اینکه برای پیگیری مطالباتش با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تماس گرفته است، بیان داشت: مسوول مربوط همان روال مجددا توضیح داد و عنوان کرد که روند رسیدگی غیرحضوری و تلفنی است و تهران باید به این درخواست و مشکل رسیدگی کند و این موضوع برای منی که توانایی مراجعه حضوری ندارم بسیار مشکل است.

این هنرمند عرصه موسیقی که دارای مدرک کارشناسی موسیقی از دانشگاه است، با اشاره به خدماتش در طول سی‌سال گذشته به جامعه هنری کشور، گفت: افزون بر تدریس و آموزش صدها شاگرد در عرصه تار، سه‌تار و تنبک‌نوازی در کنسرت‌های مختلفی که به مناسبت هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهایی همچون سوریه، لبنان، هندوستان و امارات برگزار شده است، با مجوز وزارت ارشاد حضور یافته‌ام و هنر ایران را به دوستدارانش در حد توان نمایانده‌ام.

برای حل مشکل هنرمند موسیقی شیراز تلاش می‌کنیم

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایرنا درباره مشکل این هنرمند عنوان کرد: نیازی نیست که هنرمندان برای دریافت حقوق بیمه‌ای خود به تهران مراجعه کنند و تمام سیر پرداخت از طریق سامانه صورت می‌گیرد.

بهروز مرامی افزود: گرچه بسیاری از هنرمندان مبتلا به بیماری‌های خاص توانسته‌اند از حق بیمه خود استفاده کنند، آمادگی کمک به این هنرمند عرصه موسیقی را داریم و تلاش می‌کنیم که مشکل وی حل شود.

او با بیان اینکه با ارائه شرح حال ایشان می‌توان مبالغی را به‌صورت بلاعوض برای درمان این هنرمند از وزارت ارشاد درخواست کرد، ابراز امیدواری کرد که این مهم با نظر مساعد مسوولان بالادستی به ثمر نشیند.

پیش از این، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آیین اهدای نمادین هنرکارت به چهار نفر از هنرمندان شیرازی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری، کمک‌های معیشتی موردی به ۳۰۲ نفر، پرداخت حق بیمه سه ماه اول سال جاری برای یک هزار و ۱۶۵ نفر، کمک‌ به ۳۵ گروه نمایشی و دیگر کمک‌ها برای درمان بیماران خاص اهدا شده است.

صابر سهرابی افزود: یک هزار و ۶۶۰ هنرمند درخواست هنرکارت کرده‌اند که تاکنون این کارت‌ها به ۷۰۰ نفر تقدیم شده است.

وی کمک‌های صندوق اعتباری هنر، بیمه هنرمندان و نیز هنرکارت را جبران‌کننده بخشی از خسارت این قشر به دلیل شیوع ویروس کرونا دانست و عنوان کرد که این حمایت‌ها برای هنرمندان به‌صورت ویژه ادامه خواهد یافت.

دیدگاه