برگزیدگان جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس معرفی شدند

  • 22 مرداد 1399 - 8:59
برگزیدگان جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس معرفی شدند

آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ و پایگاه‌های خبری استان فارس عصر سه شنبه ۲۱ مرداد در مجموعه فرهنگی حافظیه شیراز برگزار شد. دراین مراسم به دلیل ادامه همه گیری کرونا و برای رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزیدگان جشنواره حضور نداشتند.

صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم و در تشریح اهداف این جشنواره اظهار داشت: سومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان فارس با هدف هم‌افزایی ظرفیت‌های رسانه‌ای، بررسی آسیب‌ها و چالش‌های مهم استان در رسانه‌ها، ارائه راهکار برای آسیب‌ها و مشکلات موجود، بیان ظرفیت‌ها و جریان‌سازی رسانه‌ای به منظور ایجاد ارتباط موثر میان مردم و مسوولان توسط خانه مطبوعات و رسانه‌های فارس و با همکاری این اداره کل برگزار شد.

سهرابی افزود: بیش از ۳۳۰ اثر در رشته‌های خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، عکس و صفحه‌آرایی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

سهرابی بیان کرد: داوری بخش گزارش این جشنواره بر عهده علی‌اکبر قاضی زاده، از پیشکسوتان حوزه مطبوعات و مولف و مترجم چندین کتاب در زمینه روزنامه‌نگاری و گزارش نویسی سپرده شد.

به گفته وی، مسوولیت داوری بخش‌های خبر و مصاحبه به احمد توکلی، از روزنامه‌نگاران با سابقه، نویسنده و مدرس دانشگاه واگذار شد، آثار بخش صفحه آرایی و عکس جشنواره نیز توسط محمود مختاریان از پیشکسوتان صاحب نام مطبوعات کشور، مورد داوری قرار گرفت و بخش یادداشت و سرمقاله جشنواره را مهرداد خلیلی از فعالان رسانه‌ای و مدرس دانشگاه داوری کرد.

سهرابی، با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث شد بخش بسیار بزرگی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای متوقف و یا با تاخیر مواجه شود، گفت: این جشنواره هم از این قاعده مستثنی نبود و امروز باوجود میل باطنی، امکان میزبانی از برگزیدگان جشنواره را نداشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: جشنواره‌ها را می‌توان آوردگاه تجربه‌های شخصی روزنامه‌نگارانه و دانش و تجربه این حوزه به حساب آورد، همچنین با توجه به اظهار نظرهای هیات داوران، ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت اهالی رسانه این استان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مناسبی انجام شود.

سهرابی اضافه کرد: ضمن اعلام حمایت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دانش‌افزایی به صورت آنلاین (برخط) و بعد از کرونا به صورت حضوری، انتظار می‌رود فعالان رسانه‌ای استان در جهت دهی به افکار عمومی همسو با مصالح و منافع عموم مردم، نقش جدی‌تر و پُررنگ‌تری داشته باشند.

در ادامه معرفی برگزیدگان در بخش حرفه‌ای، محمدرضا دهداری از روزنامه خبرجنوب با عکس “مردم فارس سنگ تمام گذاشتند” شایسته تقدیر شناخته شد، علی محمد راد از هفته نامه شهرراز برای عکس شکوه سادگی مقام سوم را کسب کرد، فاطمه مداح از خبرگزاری بُرنا برای عکسی با عنوان “کوچ عشایر” به مقام دوم رسید، امید منوچهری از پایگاه خبری آبان پرس برای عکس با عنوان “مرگ در یک قدمیِ سلفی با سیلاب” مقام اول این بخش را کسب کرد.

در حوزه صفحه‌آرایی، اسماء یداللهی از روزنامه خبر جنوب شایسته تقدیر معرفی شد، مریم نوذری از روزنامه شیراز نوین مقام سوم را از آن خود کرد، مجید فرهمندی از دو هفته نامه استهبان مقام دوم و نادر تیموری از روزنامه خبر جنوب مقام اول را کسب کردند.

در بخش گزارش، نجمه اشرفی از خبرگزاری فارس با گزارش “چراغ راهنمای ستاره‌های کشوری فارس” به دلیل رویش‌های جدید در ادبیات پایداری شایسته تقدیر شناخته شد، سهیلا رفیعی نژاد از روزنامه خبر جنوب با گزارش “شوق شنیدن”، سید غیاث ملک حسینی از روزنامه خبر جنوب برای گزارش “از پارکینگ تا پردیس” مقام دوم و الهام پورحسین از خبرگزاری صداوسیما برای گزارش “سوختی که زیرآبی می‌رود” و محمدحسین نیکوپور از خبرگزاری مهر برای گزارش “شیرازی‌ها، مسوولان و سلبریتی‌ها را غافلگیر کردند” مقام نخست این بخش را کسب کرد.

در حوزه خبر، علی شاهسون از خبرگزاری تسنیم با خبر “بالابرها در شیراز به قتاله تبدیل شده‌اند” شایسته تقدیر شناخته شد، محبوبه ناصری از هفته‌نامه نی‌ریزان باخبر “۶۹درصد کارآفرینان نی ریزی پشت سد وام” مقام سوم، محمدرضا نسب عبداللهی از پایگاه خبری آبان پرس با خبر”نابودی ۸۹ هزار هکتار از جنگل‌های فارس” مقام دوم، حسن دهقان از خبرگزاری ایبنا با خبر”کتابفروشان شیرازی در روز کتابگردی غافلگیر شدند” مقام نخست را کسب کرد.

در بخش سرمقاله و یادداشت، وحید حاج سعیدی از هفته نامه صبح پارس با مطلب “پویش صاحبخانه خوب یا مالیات چی خوب؟” مقام سوم و احسان اکبرپور از هفته نامه شهرراز با یادداشت “محور شهر، انسان است” مقام نخست را کسب کرد.

در بخش تیتر، وحیدحاج سعیدی از پایگاه خبری هورگان با تیتر “رویاهای کودکانه در انتظار تصمیمات مردانه” شایسته تقدیر معرفی شد، لیلا غضنفری از روزنامه سبحان با تیتر “قیمت‌هایی که سیب زمینی را هوایی کرده است” مقام سوم و سید غیاث ملک حسینی از روزنامه خبر جنوب با تیتر “۱۰ سال «شکیبایی» از دوری «خسرو» مقام نخست این بخش را کسب کرد.

در بخش ویژه و در حوزه سرمقاله و یادداشت، سعیدرضا امیرآبادی از روزنامه شیراز نوین با یادداشت “از طاووس تا گودزیلا” مقام سوم، اسماعیل عسلی از روزنامه عصر مردم با مطلب “شیراز ۱۴۱۰”، در بخش مصاحبه سمیرا مردانی از خبرگزاری فارس برای مصاحبه با عنوان “درد نوشته‌ای از زبان یک زن کارتن خواب در شیراز” شایسته تقدیر شناخته شد، مریم مرادی از روزنامه افسانه برای مصاحبه “همبستگی تقویت شد، اما امنیت روانی شیراز آسیب” دید مقام سوم این بخش را کسب کرد، در بخش گزارش فاطمه ایزدی از روزنامه خبرجنوب برای گزارش “ماجرای کوچ تلخ یک خانواده سه نفره در سیل دروازه قرآن” مقام سوم، حسن دهقان از ماهنامه مهرگان صبا برای گزارش “میدان‌داری فرهنگ برای رفع محرومیت از حاشیه شیراز” مقام دوم را کسب کرد.

در بخش ویژه و در حوزه عکس نیز مهدی آراسته از روزنامه خبر جنوب با عکسی با عنوان “سیل سعدی” شایسته تقدیر معرفی شد، محمدهادی خسروی از خبرگزاری میزان با عکس با عنوان “سیل در شیراز” مقام دوم و محمدرضا فربود از خبرگزاری فارس با عکس با عنوان “چهل سالگی انقلاب” مقام نخست را از آن خود کرد.

دیدگاه