دستبافت‌ها و خاتم، نگین صنایع‌دستی فارس

  • 20 خرداد 1399 - 13:28
دستبافت‌ها و خاتم، نگین صنایع‌دستی فارس

کارشناس مسئول حوزه ی توسعه‌ و ترویج صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی فارس اعتقاد دارد که دستبافت‌های داری و خاتم، نگین صنایع دستی این استان به شمار می‌روند.

مجید سلیمی ۲۰ خرداد و به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، به ایسنا گفت: با توجه به تاریخچه ی استان فارس در صنایع دستی به ویژه در دستبافت‌های داری مانند فرش، گلیم، گبه و… می‌توان امید به توسعه‌ بیشتر این هنر دستی در استان داشت. نزدیک به ۲۰۰ هزار بافنده ی حرفه ای در سطح استان وجود ندارد که در حقیقت یکی از سرمایه های ارزشمند انسانی استان هستند و باید از وجود آنان استفاده کرد.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر هنر دستبافت های داری، خاتم کاری شیراز نیز داری پیشینه ی تاریخی و اعتبار است؛ خاتم کاری شیرازی، بین هفت تا هشت دهه ی طلایی خود را طی کرده و گذشته ی آن در فارس به قرنها پیش باز می‌گردد؛ هنر خاتم‌کاری شیرازی از دیگر صنایع دستی فارس است که ظرفیت های توسعه ی بیشتر در آن وجود دارد.

سلیمی با اشاره به اینکه سال گذشته شورای جهانی صنایع دستی، از زیر مجموعه های یونسکو، شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد، گفت: انتخاب شیراز به عنوان سومین شهر صنایع دستی، بعد از حضور ارزیابان و بررسی‌های دقیق محقق شد، البته پیشتر اصفهان نیز این عنوان را دریافت کرده بود.

کارشناس مسئول حوزه ی توسعه و ترویج صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی فارس در خصوص روز صنایع دستی گفت: سیاست های کلی نظام پس از برنامه چهارم توسعه کوچک شدن دولت و واگذاری وظایف به بخش خصوصی بوده است؛ اتحادیه تعاونی صنایع دستی جایی‌ست که می توان از تولید کنندگان حمایت کرد و در ان تولید کنندگان از امکانات بهرمند شوند؛ البته یک سری محدودیت هایی در کمک، تسهیلات و حمایت وجود دارد.

سلیمی اضافه کرد: هر ساله چندین نمایشگاه بین‌المللی برای عرضه و نمایش آثار صنایع دستی صنعتگران در سطح کشور برقرار می شود، فارس از این موضوع مستثنا نیست و به طور سالانه یک نمایشگاه بین‌المللی برای عرضه ی آثار صنایع دستی صنعتگران در فارس دایر می شود؛ یکی از حمایت های بخش دولتی برگزاری همین نمایشگاه های بین المللی است که هر ساله در فارس هم برگزار می شود.

او ادامه داد: صنایع دستی یک ارزش فرهنگی است؛ یک میراث ناملموس فرهنگی که ارزش و اعتباری بالاتر از ارزش اقتصادی دارد؛ یعنی اینکه اگر صنعتگر و تولید کننده ها، فعال باشند همین سبب جذب گردشگران و ایجاد گفتمان فرهنگی بین ملت ها می شود و هزاران هزار اتفاق خوشایندی که می تواند برای استان و کشور ما رخ بدهد؛  وقتی ما از این بعد به صنایع دستی نگاه می کنیم بیراه نیست که شهرداری ها برای ارتقای جذابیت شهرشان، دولت ها برای ارتقای قدرت فرهنگیشان بودجه ای برای توسعه ی صنایع دستی در نظر بگیرند.

سلیمی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم صنعتگر مکان برای فعالیت‌های کارگاهی و فروشگاهی است؛ گفت: این موضوع تا اندازه‌ای در این سال‌ها حل شده؛ برخی از اماکنی که در سازمان میراث فرهنگی استان به ثبت رسیده، طی تفاهمنامه‌ای با اتحادیه‌های مختلف در اختیار صنعتگران قرار گرفته است.

این کارشناس مسئول با تاکید براینکه میراث فرهنگی تلاشی مناسب را در راستای حمایت از صنعتگران صنایع دستی انجام داده است، یادآور شد: خانه ی سعادت، از خانه های تاریخی به ثبت رسیده در سازمان میراث فرهنگی، یکی از مکان‌هایی‌ست که در اختیار فعالان حوزه قرار گرفت.

سلیمی با اشاره به اینکه خاتم‌کاری و کاشی هفت رنگ، از هنرهای فعال در خانه سعادت به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم سرپا ماندن خانه تاریخی سعادت به شمار می‌رود.

این کارشناس مسئول صنایع دستی همچنین گفت: قسمتی از بازار وکیل هم همانند خانه‌ی سعادت در اختیار صنعتگران قرار دارد؛ در یک ضلع از سرای مشیر بازار وکیل، پنج دهنه ی تجاری که قسمت با ارزشی از این محوطه تجاری محسوب می‌شود هم طی یک تفاهم‌نامه بین سازمان میراث فرهنگی و اتحادیه ها در اختیار اتحادیه ها و صنعتگران گذاشته شده است.

دیدگاه