فیلمساز شیرازی فینالیست فستیوال جهانی فیلم ویوا بوسنی شد

  • 15 خرداد 1399 - 8:21
فیلمساز شیرازی فینالیست فستیوال جهانی فیلم ویوا بوسنی شد

مهران نامداری، مدیر روابط عمومی فیلم اجاق اعلام کرد: فیلم اجاق ساخته فیلمساز قشقایی بر اساس اعلام دبیرخانه فستیوال جهانی فیلم ویوا بوسنی  ۲۰۲۰ از بین ۱۵۵۱ فیلم ارسال شده از ۱۰۴ کشور جهان، در زمره ۱۰ فیلم مستند برتر حوزه گردشگری انتخاب شد.

مهران نامداری پنجشنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: علی‌بلندنظر کارگردان این اثر پیش از این با فیلم اجاق موفق به کسب جوایز جشنواره‌های داخلی از جمله جشنواره فیلم کوتاه سروناز، جشنواره فیلم کوتاه خراسان شمالی و جشنواره تولیدات سیما شده بود.

وی ابراز داشت: جشنواره ویوای بوسنی درزمره جشنواره‌های معتبر مستند در اروپاست که تنها در سه رشته بوم‌شناسی، مذهب و گردشگری اثر می‌پذیرد و فیلم اجاق نیز به دلیل معرفی زندگی قشقایی در زمره ۱۰ فیلم برتر حوزه گردشگری برگزیده شده است و  از ۲۶ تا  ۳۰ شهریور ۹۹ مصادف با ۱۶ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار می‌شود و به گفته مسوولان درصورت عدم مهار کرونا به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

کارگردان این فیلم اجاق نیز در گفت‌ و گو با ایرنا درباره پخش جهانی اثرش گفت: فیلم اجاق در نخستین حضور بین‌المللی‌اش در جشنوراه ویوا بوسنی پذیرفته شد. این فیلم به حدود ۳۰ جشنواره مستند ارسال شده است و در انتظار پاسخ دیگر جشنواره‌ها نیز هستیم.

علی بلندنظر که دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران است، افزود: مستند اجاق درباره بخشی از آداب و رسوم فولکلور قشقایی با مضمون جایگاه و نقش اجاق در بین مردمان این ایل است و حول محور احترامی می‌گردد که قشقایی‌ها برای اجاق قائل هستند و تا بدان جا که حتی به آن قسم می‌خورند.

او هدف از پرداختن به فرهنگ قشقایی را در ژانر مستند، ثبت و ضبط آیین‌ها و ارزش‌ها از قول ریش‌سفیدان ایل عنوان کرد و افزود: ممکن است در سال‌های آینده دیگر از این سرمایه‌های انسانی بهره‌مند  نباشیم؛ از همین رو به‌جای استفاده از راوی، از سخنان بزرگان ایل و روایتگری آنان برای ساخت فیلم استفاده کرده‌ام؛ از سوی دیگر چون خود از ایل قشقایی هستم، به این فرهنگ تسلط دارم و ترجیح دادم کاری را انجام دهم که بلدم.

این کارگردان با اشاره به دشواری‌های فیلمسازی عنوان کرد: پس از فراغت از تحصیل موفق نشدم از همان ابتدا در رشته کارگردانی فعالیت کنم؛ از همین رو چند سال با عنوان مدیر صدابرداری فعالیت کردم تا آنکه فیلم اجاق را ساختم؛ اما صدابرداری این امکان را برایم فراهم کرد که با روش‌های فیلمسازی کارگردانان مختلف آشنا شوم و همچنین نیازها و ملزومات عوامل را درک کنم و از همین رو تجربه‌ای در خور به شمار می‌رود.

سایر عوامل فیلم مستند “اُجاق” عبارتند از تصویربردار و تدوینگر محمد ناصری‌راد، تحقیق و پژوهش  احسان بلندنظر، صدابردار محسن دانشور، مجری طرح ساسان حیدرپور، مدیر روابط عمومی مهران نامداری و مدیران تولید سینا بهروزیان و محمدحسین فلاح‌زاده.

دیدگاه