آیین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد

  • 02 خرداد 1399 - 10:27
آیین بزرگداشت ملاصدرا در شیراز برگزار شد

در آیینی در مدرسه خان شیراز، محل تدریس ملاصدرا یادروز این فیلسوف و عارف گرامی داشته شد.

یاد صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا، فیلسوف و عارف بزرگ شیعه و بنیانگذار حکمت متعالیه شامگاه پنجشنبه در آیینی در مدرسه خان شیراز، محل تدریس وی در دوران حیات گرامی داشته شد. اول خردادماه یادروز این فیلسوف و عارف است.

ملاصدرا به جامعه معرفی شود

نماینده، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، ملاصدرا را فیلسوف و حکیمی غریب دانست و گفت: اگر کسی او را خوب معرفی کند، همه صاحبان علم و دانش به وجود او و اینکه همشهری همزبان او هستند، افتخار خواهند کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در آیین یادروز ملاصدرای شیرازی، این مراسم را فرصتی برای ادای وظایف خود در قبال فرهنگ غنی گذشته دانست و از آن به مثابه راهی برای آینده یاد کرد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه شیراز باید نقشی در تداوم فرهنگ بشری ایفا کند، عنوان کرد: امیدوارم محفل گرامیداشت یاد ملاصدرا الگوی ما باشد و بتوانیم محیط‌های علمی متناسب با امروز و آینده شیراز را در کنار مجموعه تاریخی مدرسه خان و مدرس ملاصدرا ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نوآوری‌های ملاصدرا در تبیین مباحث فلسفی و مابعدالطبیعه عنوان کرد: میراث صدرایی با شرح و حواشی علامه طباطبایی بر کتاب اسفار شکوفا شد.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس ابراز داشت: علامه طباطبایی در برخی جا‌ها با همه احترامی که برای ملاصدرا قائل است، او را نقد می‌کند و سخنی تازه می‌گوید و با این طرح نو، به حوزه و حوزویان روحی تازه می‌بخشد و این تازه‌گفتن با حفظ حریم صدرا رخ می‌دهد.

آیت‌الله دژکام تحقیقات ملاصدرا در فلسفه و مابعدالطبیعه را تحقیقی بین رشته‌ای خواند و افزود: روش‌شناسی فلسفه را یادگار‌های ملاصدرا بسط می‌دهند و ما را به عالم جدیدی رهنمون می‌شوند که در آن دعوا‌های فلاسفه عرفان و متشرعین تمام می‌شود و همه در شناخت حقیقت باهم به نقطه‌ای مشترک می‌رسند.

باید در زمانه فعلی به داشته‌های شیراز بیفزاییم

شهردار شیراز نیز در این آیین با بیان اینکه شیراز با تاریخ پر فراز و نشیب خود جایگاهی عظیم در علم و اندیشه دارد، ابراز داشت: مکتب ادبی، هنری، عرفانی، معماری و فلسفی شیراز بخشی از داشته‌های این فرهنگ‌شهر است.

حیدر اسکندرپور با طرح این پرسش که چرا در زمانه ما در بسیاری حوزه‌های فکری، اندیشگانی، هنری و معماری کیفیت لازم را نداریم، افزود: مدرسه خان، مدرس ملاصدرا یکی از ثروت‌های تاریخی شهر شیراز است؛ اما در طول سالیان نتوانسته‌ایم همانند چنین مجموعه‌هایی را تکثیر کنیم و از وجود متفکرانی در اندازه ملاصدرا نیز بی‌بهره بوده‌ایم؛ درواقع باید پرسید که دلیل بی‌حوصلگی در حوزه اندیشه و معماری از کجاست.

یکم خردادماه یادروز صـدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی قوامی است که در سه سده گذشته بزرگترین فیلسوف اسلامی بود. او در فلسفه یونانی و اسلامی سرآمد و بنیان‌گذار مکتبی فلسفی به شمار می‌رود. تـاریخ دقیق ولادت صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی مشخص نیست، اما وفات وی در ۷۰ سالگی و در ۱۰۵۰ قمری و به هنگامی بوده است کـه بـرای هـفتمین بار به سفر حج می‌رفته یا از سفر بازمی‌گشته است. آثار ملاصدرا را بیش از پنجاه اثر دانسته‌اند که آن‌ها را بر حسب نوع تفکر موجود در پس هریک، می‌توان در دو دسته اصلی علوم نقلی و علوم عقلی جای داد.

دیدگاه