«فرصت‌سازی فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز در روزهای تهدید کرونا»

  • 20 فروردین 1399 - 7:59
«فرصت‌سازی فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز در روزهای تهدید کرونا»

فرزاد صدری، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز معتقد است: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز تهدید کرونا را به فرصتی برای گسترش فرهنگی با تکیه بر ابزارهای نوین ارتباطی و تعامل مجازی با شهروندان بدل کرد.

بنا بر گفته فرزاد صدری شیوع جهانی ویروس کرونا و در نتیجه قرنطینه خانگی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، هرچند تلخی‌های فراوانی به بار آورد اما یک فرصت اجباری برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار نهادهای حاکمیتی و دولتی قرار داد.

وی با بیان اینکه امروزه شبکه های اجتماعی شکل اجتماعی و فرهنگی نوینی از ارتباطات را به وجود آورده اند گفت: با این وجود که این شبکه ها با جامعیت حداکثری در موضوعات مختلف نقش پررنگی را در عصر ارتباطات ایفا می کنند اما متاسفانه تولید محتوای مناسبی در این زمینه نداشته ایم و فرصت های این حوزه را از دست داده ایم.

صدری به نقش آگاهی بخشی و آموزشی شبکه های اجتماعی و رویکرد فرهنگ سازی این شبکه ها به ویژه در ایامی که در گیر همه گیری کرونا هستیم اشاره کرد و گفت : اعتقاد دارم به همان اندازه که ممکن است شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نقش مخربی در بی هویتی فرهنگی داشته باشند، می توانند در شکل دادن هویت جمعی و متقاعد ساختن شهروندان از خطراتِ پیش رو نقش موثری ایفا کنند.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم شبکه های اجتماعی مجازی زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده اند و ما در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نباید از این فرصت برای تحت تاثیر قرار دادن شهروندان در حوزه های آموزشی و فرهنگ شهروندی غافل شویم چرا که بخش عمده ای از اطلاعاتی که از طریق این شبکه ها منتقل می شود، می تواند سبب افزایش آگاهی و شناخت مردم شود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز رویکرد برنامه های نوروزی این سازمان را در حوزه فرهنگی، سرگرم کردن شهروندانی که قرنطینه خانگی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اختیار کرده بودند دانست و گفت: در نوروز امسال شرایط جدیدی را با شهروندان شیرازی تجربه کردیم بدین صورت که هرسال ما برنامه های شاد با رویکرد فرهنگی اجتماعی اجرا می کردیم و شهروندان تماشاگر برنامه های ما بودند اما امسال با توجه به شرایط موجود، از ظرفیت فضای مجازی برای سرگرمی و آموزش فرهنگی شهروندان استفاده کردیم و خواستیم که با تولید برنامه های شاد و سرگرم کننده با رویکرد آموزشی و فرهنگی ضمن اینکه خودشان به اجرای برنامه می پردازند، تماشاگر آثار تولیدی خود باشند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز میزان مشارکت در سه برنامه یاد شده را اعلام کرد و افزود: تا این لحظه ۲۳۹ شهروند در مجموع ۳۴۹ اثر را برای این سازمان ارسال کرده اند که در بخش حال خوب ۱۳۷ شهروند با ۲۳۱ اثر، در بخش صدای دانایی ۸۰ شهروندان ۹۶ اثر را به دبیرخانه جشنواری نوروزی شیراز ۹۹ فرستاده اند؛ همچنین در بخش دوبله به دلیل تخصصی بودن مسابقه، تا این لحظه ۱۲ شهروندان۲۲ اثر را برای دبیرخانه ارسال کرده اند و پیش بینی می شود تا پایان زمان شرکت در مسابقه افزایش یابد.

وی همچنین از تمدید دریافت آثار ارسالی شهروندان از ۲۰ فروردین تا ۲۲ فروردین خبر داد و گفت: شهروندان می توانند آثار خود را به شماره واتس آپ ۰۹۳۳۸۴۲۸۶۸۷ ارسال کنند؛ همچنین پایگاه اطلاع رسانی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و سامانه ۱۳۷ برای کسب اطلاعات بیشتر در اختیار آنان است.

صدری در پایان با بیان اینکه به نظر می رسد آینده حوزه فرهنگی در بستر شبکه های اجتماعی شکل می گیرد گفت: امروز بیشتر از هر زمان دیگری حرکت به سمت جامعه هوشمند پیش می رویم و ابزارهای نوین ارتباطی می توانند در ایجاد یک شهر هوشمند و خلاق نقش ایفا کنند و امیدواریم برنامه ریزی سازمان فرهنگی در فضای مجازی برای ایام نوروز توانسته باشد ضمن توسعه فرهنگ شهروندی حال روحی بخشی از مردم را نیز بهبود بخشد.

دیدگاه