تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

افتتاح فرهنگسرای بهمن‌بیگی در شیراز

  • 23 بهمن 1398 - 19:05
افتتاح فرهنگسرای بهمن‌بیگی در شیراز

فرهنگسرای بهمن‌بیگی روز چهارشنبه ۲۳ بهمن در بولوار طلائیه شیراز گشایش یافت.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز گفت: افتتاح فرهنگسرای استاد بهمن بیگی برداشتن گامی بلند برای توجه به فرهیختگان، فرزانگان و هنرمندان شهر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور افزود: احداث این فرهنگسرا افتخاری برای شهرداری و شورای شهر است که با اتخاذ رویکرد فرهنگی اقدام به ساخت مرکزی برای توسعه متوازن خدمات فرهنگی و اجتماعی سطح شهر کرده اند.

محمد بهمن بیگی در سال ۱۲۹۸ در ایل قشقایی از تیره بهمن بیگلو بهنگام کوچ در فیروزآباد به دنیا آمد و از هشت سالگی شروع به تحصیل کرد. دوسال بعد خانواده‌اش به تهران تبعید شدند و در آنجا نیز تحصیلات خود را به سختی ادامه داد.

او سپس از تهران، به شیراز برگشت و دیپلم دبیرستان را از مدرسه ادبی سلطانی در شیراز دریافت کرد و وارد دانشگاه حقوق دانشگاه تهران وارد شد و دورهٔ کار‌شناسی حقوق را در سال ۱۳۲۱ به پایان رساند.

آقای بهمن بیگی طرح احداث مدارس عشایری در فارس را راه اندازی کرد. وی در دوران فعالیت خود ۵۰۰ هزار نفر از عشایر فارس را باسواد و دبیرستان عشایری و دانشسرای عشایری را در شیراز تاسیس کرد.

او یازدهم اردبیبهشت ماه ۱۳۸۹ در شیراز در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در آیین افتتاح فرهنگسرای استاد بهمن بیگی گفت: این پروژه در زمینی به مساحت ۷ هزار مترمربع با زیربنای ۴۲۰۰ مترمربع در سه طبقه بنا شده است.

مهندس صالحی احداث این پروژه را در راستای رویکرد فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز دانست و عنوان کرد: عملیات عمرانی پروژه فرهنگسرای استاد بهمن بیگی از سال ۹۶ سرعت بالایی گرفت و در سال ۹۸ افتتاح شد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: امروز افتخار داریم فرهنگسرای استاد بهمن بیگی به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شیراز و بزرگترین فرهنگسرای جنوب کشور را افتتاح می کنیم.

دکتر جعفری با بیان اینکه استاد بهمن بیگی تمام عمر خود را به باسواد کردن عشایر فارس گذراند و همه ایران به نامش می بالند، افزود: در این فرهنگسرا خدمات بسیاری به شهروندان ارایه می شود و تلاش داریم این خدمات و فعالیت ها در خور شان نان استاد بهمن بیگی باشد.

همچنین در این مراسم خانواده مرحوم استاد بهمن بیگی و جمعی از دانش آموختگان آموزش عشایر از شهردار شیراز با اهدای لوحی تقدیر کردند.

دیدگاه