شیراز پایتخت کتاب ایران شد

  • 19 بهمن 1398 - 20:00
شیراز پایتخت کتاب ایران شد

شیراز از بین ۳۸ شهر راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی ششمین برنامه انتخاب و معرفی «پایتخت کتاب ایران» امروز در مراسمی در تهران به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

در این مراسم، مهندس حیدر اسکندرپور شهردار شیراز به نمایندگی از شهروندان این شهر، نشان پایتختی کتاب را دریافت کرد.

در حالی که پیش از این اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان و یزد ۵ پایتخت کتاب ایران در سال های گذشته بودند، شیراز اولین کلانشهری است که توانست این عنوان را از آن خود کند و در سال ۲۰۲۰ میلادی و ۱۳۹۹ هجری خورشیدی پایتخت کتاب ایران خواهد بود.

شهردار شیراز در حاشیه آیین پایانی ششمین جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران ضمن تبریک به شهروندان، این عنوان را حاصل هم افزایی و خرد جمعی همه دستگاه های فرهنگی و فعالان حوزه کتاب دانست و گفت: دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی مرداد ماه سال جاری با هدف تشریک مساعی سازمان فرهنگی شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره کل کتابخانه های عمومی فارس ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و موسسات مردن نهاد در فرهنگسرای کتاب شهرداری شیراز راه اندازی شد که توانست با انجام حداقل ۵۷ فعالیت و برنامه جدی حضوری قدرتمند در ششمین جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران داشته باشیم.

مهندس اسکندرپور افزود: شیراز در ۳ دوره دیگر نیز در جمع ۵ شهر فینالیست حضور داشت اما برنامه ریزی جدی و فعالیت های گسترده موجب شد امسال شیراز از میان بیش از ۱۸۰ شهر در رقابت نهایی با شهرهای بم، شهرری، رفسنجان و اِوز پایتخت کتاب ایران شود.

وی تصویب احداث باغ کتاب در شورای اسلامی شهر شیراز را از مهمترین طرح های سال آینده دانست و خاطرنشان کرد: زمین کتابخانه مرکزی شیراز که سال ها مورد مناقشه دستگاه ها بود، بالاخره توسط شهرداری تعیین تکلیف شده و به زودی کلنگ آن به زمین می خورد.

وی با اشاره به “راه اندازی کتابخانه کودک در مدارس مناطق کم برخوردار در قالب طرح “شکوفه های کتاب” و تصویب اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان بن خرید کتاب به کودکان کار و بدسرپرست و کم برخوردار” ادامه داد: ایجاد سرای یار مهربان با میز امانت کتاب در دو پایانه مسافربری درون شهری شیراز و همچنین چهار سرای فرهنگ مهربانی به منظور جمع اوری و توزیع کتاب توسط خیرین شیرازی نیز از ابتکارات شیراز در ترویج کتابخوانی بوده است.

اسکندرپور یادآور شد: ۱۰ شبکه دوستدار کتاب در صنوف و اقشار مختلف شهروندان همچون نابینایان، کافه ها و رستوران ها، سالمندان، کودکان، مادران، پاکبانان و باغبانان، صنعتگران و بازرگانان، آتش نشانان، نامه رسانان و … با بیش از ۱۵ عنوان برنامه در شیراز فعالیت می کند.

شهردار پایتخت کتاب ایران تاکید کرد: استفاده از ظرفیت کتاب و ادبیات در توسعه گردشگری از راهبردهای اساسی شهر شیراز بوده و بر این اساس ۸ عنوان رویداد در این عرصه در سایت های تاریخی و گردشگری شیراز اجرا شد.
مهندس اسکندرپور به برنامه ریزی برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان نیز اشاره و تصریح کرد: حمایت از برگزاری رویدادهای بین المللی همچون دویستمین سالگرد تالیف دیوان شرقی و غربی گوته و هفته فرهنگی آلمان در شیراز، همایش بین المللی یادروز حافظ و سعدی ، اولین جشنواره ملی سینما و ادبیات ، دوسالانه جایزه داستان شیراز و شب شعر نلی شیراز اتفاقاتی بود که با نگاه ملی و جهانی در شیراز برگزار شد.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۵ طرح مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی ارائه شده است که تا پایان این سال اجرایی می شود.

در آیین پایانی ششمین جشنواره پایتخت کتاب ایران که عصر ۱۹ بهمن ماه در سالن کتابخانه ملی ایران برگزار شد، علی لاریجانی رییس مجلس، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حضور داشتند.

دیدگاه