۸۰ سال باستان‌شناسی آلمانی‌ها در شیراز به نمایش گذاشته شد

  • 11 آبان 1398 - 21:20

نمایشگاه موسسه باستان‌شناسی آلمان که نشان‌دهنده حضور آلمانی‌ها در کاوش‌های باستان‌شناسی است، برای نخستین بار در شیراز در کتابخانه و مرکز اسناد کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس جمعه ۱۰ آبان‌ماه در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با ایرنا نمایشگاه یادشده را نمایانگر سیر فعالیت موسسه باستان‌شناسی آلمان (DAI) در شیراز دانست و اعلام کرد: اهمیت این نمایشگاه ارائه گزارشی است از ۸۰ سال باستان‌شناسی آلمانی‌ها در شیراز و کارهایی که دانشمندانی همچون ارنست امیل هرتسفلد و اریش فردریش اشمیت و مانند آنها در سایت‌های هخامنشی انجام دادند.

کوروش کمالی سروستانی ادامه داد: یافته‌های این دانشمندان  موجب شد نوعی از بازسازی بنا شکل گیرد که به پدیدآمدن تصویرهای دیجیتال از تخت جمشید براساس کشف‌ها و کاوش‌های پژوهشگران بینجامد.

وی با بیان اینکه خوانش کتیبه‌های تحت پژوهش این موسسه بر اساس برداشت‌های سفرنامه‌نویسان آلمان و باستانشناسان آن‌ها صورت گرفته است ادامه داد: از این منظر، در پیوند با فرهنگ ایران باستان نقشی برجسته دارد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس این نمایشگاه را تجربه‌ای بسیار باارزش عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه بیست سال پیش با عنوان «فرهنگ آلمان» هم تکرار شد ولی نکته مهم درباره علاقه ایران به آلمان ارتباط بزرگان باستان شناسی آلمان با تخت جمشید است.

کمالی سروستانی بیان کرد: باستان شناسان آلمانی در دورانی از قاجار کار را شروع کردند و در دوره پهلوی اول آن را به پایان بردند.

وی ادامه داد: ایران باستان پیوندی بین فرهنگ آلمان وایران برقرار کرده است که هنوز هم ادامه دارد و این نمایشگاه نمونه‌ای از آن است.

رایزن فرهنگی آلمان در ایران در توضیح این نمایشگاه، آن را کوچک، اما پرمحتوا توصیف کرد.

اشتفان رایتزر با بیان اینکه نمایشگاه یادشده نشان‌دهنده همکاری نزدیک فرهنگی ایران و آلمان است، افزود: زمینه باستان‌شناسی در این کشور به گذشته‌های دور باز می‌گردد.

وی بیان کرد: به فعالیت پربار و پر ثمر سازمان باستان شناسی فعال در تهران که ۵۸ سال قدمت دارد افتخار می‌کنیم.

رایزن فرهنگی آلمان در ایران با بیان اینکه این همکاری یک طرفه نیست، ابراز کرد: در تلاش هستیم در نگهداری آنچه در ایران کشف می‌شود، بکوشیم و در قالب آموزش‌هایی روش صیانت از آثار باستانی را آموزش دهیم.

رایتزر گفت: این موسسه فعالیت خود را با پرافتخارترین اثر باستانی ایران یعنی تخت‌جمشید آغاز کرده است و راهکارهایی برای حراست از این اثر باارزش، تعمیر و نگهداری آن برای آیندگان اندیشیده‌ است.

هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویستمین سالگرد نگارش دیوان غربی – شرقی گوته، شاعر شهیر آلمانی برگزار شده است و تا ۱۳ آبانماه ادامه دارد.

دیوان غربی– شرقی یا دیوان باختری–خاوری اثری از یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، فیلسوف و دانشمند آلمانی است که در سال ۱۸۱۹ منتشر شد. این کتاب به نظم سروده شده است و نویسنده بیشتر در آن از نمادها و عناصر ادبیات شرقی و ایرانی الهام گرفته است.
یوهان ولفگانگ فون گوته زادهٔ ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت – درگذشتهٔ ۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار؛ شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود که به حافظ شیرازی و فرهنگ شرقی علاقه‌ای وافر داشت.
خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (زادهٔ ۷۲۷ هجری قمری – درگذشتهٔ ۷۹۲ هجری قمری در شیراز) است.

دیدگاه