شهردار: پیام شیراز به جهانیان صلح و گفت‌وگو است

  • 12 آبان 1398 - 17:17
شهردار: پیام شیراز به جهانیان صلح و گفت‌وگو است

شهردار شیراز گفت: پیام اصلی اشعار حافظ صلح، مدارا و گفت‌وگو است و گوته نیز از این زاویه به حافظ علاقمند است، لذا پیام مردم ایران و پیام مردم شیراز به جهانیان نیز صلح، مدارا و گفت و گو است.

حیدر اسکندرپور یکشنبه ۱۲ آبان در دیدار با سفیر آلمان در ایران اضافه کرد: حافظ یکی از سرمایه‌های فرهنگی شیراز و باعث خوشحالی است که مردم آلمان از دریچه نگاه گوته، حافظ و ایران را می‌شناسند. از این رو ما نیز هفته فرهنگی آلمان را با تاکید بر گوته برگزار کرده‌ایم و امیدوارم که بتوانیم از این ظرفیت عظیم فرهنگی برای نزدیک کردن دو ملت بیشتر استفاده کنیم.

او افزود: پیمان خواهر خواندگی و برقراری مناسبات فرهنگی بین شهرها می‌تواند سبب نزدیکی مردم دو کشور شود، از این رو کلانشهرهای جهان این مسیر را برای افزایش مناسبات فرهنگی خود استفاده کرده‌اند.

شهردار شیراز با بیان اینکه این کلانشهر پیمانخواهرخواندگی و دوستی با شهرهای وایمار و درسدن آلمان دارد، گفت: امیدوارم با ارتقای مناسبات سیاسی بین دو کشور، زمینه همکاری بین شهرها نیز توسعه پیدا کند.

اسکندرپور ضمن اشاره به همکاری‌های فنی شهرداری شیراز و درسدن در زمینه تراموا و حمل و نقل عمومی، افزود: شیراز در زمینه همکاری بین شهرها اقدامات خوبی را با شهرهای مختلف دنیا از جمله درسدن آلمان انجام داده است.

او همچنین با اشاره به برگزاری نشست مشترک تورگردانان ایرانی و مجاری گفت: با همکاری سفارت ایران در مجارستان این نشست را برگزار کردیم و این شرکت‌ها ظرفیت‌هایی را تعریف کردند تا بتوانیم تورهایی را در  شیراز، اصفهان و یزد داشته باشیم؛ پیشنهاد می‌دهم که شرکت‌های گردشگری آلمان هم برای اجرای تور به ایران بیایند.

هفته فرهنگی نماد خوبی برای دوستی ایران و آلمان است

سفیر آلمان در ایران نیز در این نشست گفت: هفته فرهنگی نماد خوبی برای دوستی ایران و آلمان است، دوستی از مردم و از روابط شهرها شروع می‌شود و هفته فرهنگی آلمان در ایران منجر به نزدکی بیشتر دو ملت می‌شود.

برشتولد خاطرنشان کرد: به دلیل وجود مشکلات سیاسی بسیار مهم است که ارزش‌هایی مثل حافظ و گوته را حفظ کنیم چون شعار مشترک حافظ و گوته صلح وفاداری و گوش کردن به طرف مقابل است.

وی با بیان اینکه روابط خواهرخواندگی و دوستی برای ما مهم است چون باعث می‌شود مردم با یکدیگر رابطه بهتری داشته باشند، افزود: از رابطه دوستی شیراز با شهر وایمار بسیار خوشحال هستم و استقبال میکنم. همچنین تمام تلاشم را می کنم تا این دوستی عمیق تر شود.

سفیر آلمان در ایران اضافه کرد: ایران و آلمان روابط دوستانه تاریخی دارند و این دوستی به خصوص در بخش هنر و بحث‌های روشن فکرانه بسیار عمیق است.

برشتولد خاطرنشان کرد: بسیار خوشحال هستم از رابطه عاطفی که بین گوته و حافظ وجود دارد و این باعث ایجاد رابطه عاطفی بین ایران و مردم آلمان می‌شود به همین دلیل مناسب است تا از دوستی بین گوته و حافظ استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویست سالگی دیوان غربی – شرقی، از ۹ تا١٣ آبان به همت شهرداری شیراز و با همکاری سفارت آلمان در ایران در حال برگزاری است.

دیدگاه