شهردار شیراز: رسانه‌ها به تاریکی‌ها روشنایی می‌تابانند

  • 18 مرداد 1398 - 12:46
شهردار شیراز: رسانه‌ها به تاریکی‌ها روشنایی می‌تابانند

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز در مراسم روز خبرنگار گفت: رسانه برای این است که بر تاریکی‌ها روشنایی بتاباند و چراغی برای طی مسیر باشد.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات در فضاهایی که رسانه رسمی نیستند پرده‌دری به جای اطلاع‌رسانی جای خود را می‌گیرد در صورتی پرده‌دری و تهمت و تخریب امر نامبارکی است
که رسانه‌ها باید از آن پرهیز کنند.

اسکندرپور با بیان اینکه امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری به اعتمادسازی نیاز دارد، گفت: نیاز به بازیابی سرمایه‌های اجتماعی خود داریم.

شهردار شیراز بیان کرد: امروز که مخاطرات جدی درون و برون مرزها وجود دارد، باید سرمایه اجتماعی بالا رود و اتحاد میان مردم و مسئولان و حاکمیت بیشتر شود لذا نباید با چنین اطلاع‌رسانی‌هایی سرمایه‌های اجتماعی مردم را نابود کنیم.

مراسم بزرگداشت روز خبرنگار پنجشنبه ۱۷ مرداد با حضور اصحاب رسانه‌های فارس در سالن وصال هتل همای شیراز برگزار شد.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم، رسانه را عامل توسعه یافتگی جوامع برشمرد و گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران چشمان بینای جامعه هستند که برای آگاهی‌رسانی مردم تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه آن چیزی که امروز در جامعه از بین رفته و گمشده، اخلاق است، خواستار تلاش رسانه‌ها برای ترویج و گسترش اخلاق به خصوص در فضای مجازی شد و گفت:‌ خبرنگاران باید تلاش کنند تا واقعیت‌ها را با اخلاق و تعهد همراه با صداقت به سمع و نظر جامعه برسانند.

سهرابی یادآور شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشتیبان و حامی خبرنگاران برای تقویت جایگاه معنوی و مادی آن‌هاست و خط قرمز معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه خبرنگاران و رسانه‌ها هستند.

خبرنگاران چشمان آگاه و بصیر جامعه

سیداحمدرضا دستغیب، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: خبرنگاران به عنوان چشمان بیان و آگاه و بصیر جامعه وظیفه خطیر و مهمی به عهده دارند که پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران مشکلات مردم را به گوش مسئولان و تلاش‌های مسئولان را به گوش مردم می‌رسانند، گفت: این وظیفه مهم رسانه‌ها و خبرنگاران است که صادقانه و واقع‌بینانه به مردم منتقل می‌کنند.

نظارت و روشنگری خبرنگاران نتیجه بخش است

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه خبرنگاران به سخنان شهردار شد و گفت: از دو جهت خود را به خبرنگاران نزدیک می‌بینیم یکی سخنگویی است که همیشه با آنان ارتباط داریم و دیگر ارتباط دلی است که با جامعه خبری داریم و همیشه در کنار آن‌ها خواهیم بود.

وی اظهار کرد: رسالت اصلی خبرنگار نباید به گونه‌ای باشد که یا از آن طرف بوم افتاده و یا از طرف دیگر و باید از پوشش مسائلی که خارج از واقعیت است، چشم‌پوشی کنیم.

عضو مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کمسیون اصل ٩٠ مجلس مسائلی می‌دانیم که اگر نظارت و روشنگری خبرنگاران نباشد، به نتیجه نخواهد رسید.

پارسایی گفت: در فضایی که مردم دچار مشکلاتی هستند، افرادی همیشه از رانت‌ها و حاشیه‌های امن سوء استفاده کرده‌اند و فقط جامعه خبری توانسته است آن‌ها را رصد کند.

وی با بیان اینکه فسادها و رانت‌هایی رخ می‌دهد که اگر نظارت خبرنگاران نباشد، وضعیت از این هم بدتر خواهد بود، گفت: خبرنگارانی که مطالب را شجاعانه مطرح کردند، برای‌ آن‌ها مانع‌تراشی ایجاد کردند که این به نفع هیچکس نیست.

پارسایی با تصریح اینکه شاهد برخوردهای دوگانه و تبعیض‌آمیزی هستیم، گفت: برخی رسانه‌ها تهمت زدند و حرمت جامعه رسانه‌ای را زیر سئوال بردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقویت رسانه‌ها به لحاظ امکانات و حمایت مالی مدنظر است، گفت: رسانه ملی از بودجه‌های بسیار بالایی برخوردار است و حمایت‌های مختلفی می‌شود اما رسانه‌های دیگر از محدودیت‌های حمایتی برخوردارند.

وی از فرار ٢ هزار میلیارد تومانی مالیاتی یک بانک خبر داد و گفت: اگر حمایت رسانه‌ها نباشد شاید نتوانیم در این زمینه به نتیجه برسیم. این در حالی است که صنعتگری در فارس وجود دارد که به خاطر ٢٠ میلیون تومان تمام حساب‌هایش توقیف می‌شود.

خبرنگار نیاز به کمک مالی ندارد و توانمند است

محمود شبان سروستانی دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس در ادامه این مراسم با تبریک روز خبرنگار و اعلام اینکه انجمن سومین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد از عضویت ۷۰ عضو خبرنگار و عکاس در این نهاد صنفی خبر داد و افزود: انجمن به دنبال مچ گیری کسی نیست و هیچ فردی را محکوم نمی کند.

وی تاکید کرد: خبرنگار نیاز به کمک مالی ندارد و توانمند است و به نوعی در تشکلها و هر کجا از خبرنگار می خواهند صحبت کنند نام خبرنگار را به عنوان نیازمند نبرند.

همچنین آیین امضای فراخوان سومین جشنواره مطبوعات فارس برگزار گردید و در ادامه از فراخوان سومین دوره جشنواره مطبوعات استان فارس رونمایی شد و صبح پنجشنبه به مناسبت هفته خبرنگار؛ دفتر نمایندگی خبرگزاری کار ایران با حضور احمدی، مدیر استان های خبرگزاری ایلنا و معاون استانداری فارس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افتتاح شد.

دیدگاه