« بررسی نخستین‌ها در اساطیر جهان» منتشر شد

  • 16 مرداد 1398 - 7:14
« بررسی نخستین‌ها در اساطیر جهان» منتشر شد

کتاب بررسی نخستین‌ها در اساطیر جهان به قلم دکتر عظیم جباره ناصرو عضو هیات علمی دانشگاه جهرم و پریچهر کوهنورد دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این اثر تحقیقی توسط انتشارات دانشگاه جهرم منتشر شده که شامل ۱۳ فصل است.

فصل نخست این کتاب شامل مقدمه، فصل دوم شامل نخستین ادیان، فصل سوم شامل نخستین خدایان، فصل چهارم شامل نخستین انسانها، فصل پنجم شامل نخستین حیوانات و فصل ششم شامل نخستین مسابقات، بازیها و قهرمانان می شود.

در فصل هفتم، هشتم، نهم و دهم این کتاب به ترتیب به نخستین هنرها، نخستین نقابها، تندیسها و زیورآلات، نخستین فلزات و سلاحها و نخستین ابزار پرداخته شده است.

فصل یازدهم این کتاب شامل نخستین وسایل حمل و نقل، فصل دوازدهم شامل نخستین ابداعات و اختراعات و فصل سیزدهم شامل نخستین گاهشماری‌ها و نگارش‌ها است.

این کتاب در ۳۱۹ صفحه چاپ شده است.

در مقدمه این اثر آمده است: نوع نگرش و سطح شناخت مردم باستان درباره جهان و کاینات، مسیری پر پیچ و خم را پیموده و روز به روز متحول شده است. از نظرگاه مردمان کهن، که به شیوه خاصی با جهان اطراف خود ارتباط برقرار می کردند، نخستینها همیشه دارای قداست و ارزشی خاص بوده اند.

در ادامه این مقدمه بیان شده است: در نگاه آنان، آغاز هر پدیده، ابداع و به کارگیری هر ابزاری در جهان، بدون کمک و یاری خدایان، امری غیر ممکن بود و همین نقش و دخالت ایزدان در آفرینش و پیدایش اشیا و پدیده ها بود که جنبه ی راز آلودگی و تقدس به آنها می بخشید.

نگارندگان در این کتاب به نخستین‌های اساطیر پرداخته اند، آنچه در جهان خلقت برای نخستین بار ایجاد و خلق شده که این نخستین ها شامل موجودات زنده مانند انسان و حیوان و یا ابداعاتی مانند انواع ابزار، تندیسها، ورزشها، نگارش ها و انواع هنرها است.

به اعتقاد نگارندگان با بررسی و تحلیل آغازینه‌ها و کنار هم قرار دادن باورها و عقاید هر قوم، درباره پیدایش جزییات جهان هستی و کاینات، نقاط اشتراک و تفاوت‌ها آشکار می‌شود و می‌توان به یک شناخت کلی از بینش مردم باستان دست یافت.

دیدگاه