فستیوال “آواز زنان ایران” در برلین پایان یافت

  • 03 فروردین 1396 - 8:14
فستیوال “آواز زنان ایران” در برلین پایان یافت

نخستین فستیوال “آواز زنان ایران” در برلین پایان یافت. در این فستیوال که از روز ۱۶ تا ۱۹ ماه مارس برگزار شد، ۱۱ خواننده زن از شهرهای مختلف ایران همراه با بیش از ۴۰ نوازنده مرد و زن شرکت داشتند.

به گزارش دویچه وله، سولماز بدری، زهره قلی‌پور، هاله سیفی‌زاده، دنا گرگین‌پور، باران مظفری، زارا رژهلات، سیمین سماوانی، گلنار شهیار، ژیوار شیخ‌الاسلامی، یلدا عباسی و شادی بهیار نمایندگانی از خوانندگان زن از مناطق مختلف ایران بودند که فستیوال برلین را همراهی کردند.

مبتکر این برنامه یلدا یزدانی، نوازنده تار و دانشجوی موسیقی‌شناسی اقوام در دانشگاه کلن بود که از حمایت اپرای معاصر برلین و جشنواره معاصر تانگو و سیمین سماواتی، خواننده و نوازنده برخوردار بود.

پیش از برگزاری این فستیوال خوانندگان سرشناسی هم چون سپیده رئیس سادات به اینکه تنها خوانندگان زن در این فستیوال شرکت دارند، انتقاد کرده بود. این موضوعِ مورد بحث برخی  از نوازندگان دیگر که در این فستیوال شرکت داشتند نیز بود.

با مطرح شدن اینکه ممکن است در سال‌‌های آینده هم این فستیوال برگزار شود، با یلدا یزدانی، مبتکر  و یکی از برگزارکنندگان این فستیوال در برلین این موضوع را در میان گذاشتیم و از او پرسیدیم آیا قرار است در سال‌های آینده هم این فستیوال تنها به صدای زنان اختصاص پیدا کند و یا صدای مردان را هم در کنار زنان خواهیم شنید؟

خانم یزدانی با استقبال از این موضوع گفت: «افراد بسیاری در روزهای برگزاری فستیوال این پیشنهاد را مطرح کردند. این موضوع باید بررسی شود. شاید بتوانیم فستیوال سال آینده را با تمرکز بر موسیقی نواحی مختلف ایران اما با شرکت زنان و مردان خواننده برگزار کنیم.»

نخستین فستیوال “آواز زنان ایران” اما در حالی برگزار شد که جای خالی خواننده‌ها، نوازنده‌ها و گروه‌های مختلف از نقاط دیگر ایران مثل منطقه آذربایجان، شمال ایران و یا بختیاری‌ها خالی بود.

یلدا یزدانی فقدان این گروه‌ها را تایید کرد اما نوید برگزاری فستیوال‌های دیگری در سال‌های آینده را داد. از این روی از همه خوانندگان نواحی مختلف ایران دعوت شده است که نمونه کاری از خود را به ایمیل yyazdani@smail.uni-koeln.de ارسال کنند.

در فستیوال چهار روزه “آواز زنان ایران” غیر از کنسرت‌های موسیقی مختلفی که از سوی خوانندگان زن شرکت‌کننده همراه با گروه‌هایشان اجرا شد، سه ورک شاپ و سخنرانی‌های مختلف نیز برگزار شد.

فستیوال “آواز زنان ایران” در روز ۱۹ مارس/ ۲۹ اسفند با اجرای ارکستری به رهبری سیمین سماواتی متشکل از بسیاری از نوازندگانی که برای شرکت در این فستیوال به برلین آمده بودند و ۱۱ خواننده زن به کار خود پایان داد.

دیدگاه