تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

جشن خیریه گلریزان یار مهربان در شیراز برگزار شد

  • 14 خرداد 1397 - 14:41
جشن خیریه گلریزان یار مهربان در شیراز برگزار شد

حسن دهقان


جشن خیریه گلریزان یار مهربان با تقدیر از مرجان کتابخوانی ۵ روستای دوستدار کتاب فارس و سخنانی تأمل برانگیز در خصوص کتابخوانی در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

در این مراسم که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، کمپین مردمی «روستاییان فرزانه» روستای دوستدار کتاب امامزاده بزم، انجمن اهل قلم استان فارس، موسسه فرهنگی و هنری آفتاب مهر صبا فارس و با حمایت اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس برگزار شد، کمک های مردم به منظور حمایت ترویج کتابخوانی در روستاها و مناطق محروم جمع آوری شد.

سید کمال پاک فطرت مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری فارس در ایین گلریزان یارمهربان با بیان اینکه نگاه های دهیاران و شوراهای اغلب روستاها فرهنگی نیست گفت: نگاه عمده دهیاران و شوراهای عمرانی و اسفالت کردن یک کوچه یا خیابان است .

او با اشاره به اینکه در استان فارس نزدیک به ۴هزار روستا داریم افزود: از این تعداد بالغ بر ۲هزار و‌۱۰۰روستا دارای دهیاری است . وی به مشکلات فرهنگی اشاره و تصریح کرد: در بسیاری از روستاهای ما هنوز انتن دهی شبکه ملی وجود ندارد و در بام خانه های این ماهواره ها هستند که علم شده اند .

به اعتقاد پاک فطرت شهروندان خوب و موفق در گرو توجه به روستاها و زیر ساخت های فرهنگی ان است پس تا زمانی که روستاهای خوبی نداشته باشیم و نگاه عمیق به فرهنگ نباشد نمی توانیم شهروندان خوب و موفق داشته باشیم .

پاک فطرت تأکید کرد: در سال گذشته ۱۸۰میلیارد تومان بین روستاهای استان توزیع شده است که باید۳درصد از این بودجه در بخش فرهنگی هزینه شود که متاسفانه به دلیل نبود نظارت این اعتبار در بخش های عمرانی واسفالت کردنمعابر و کوچه ها هزینه می شود .

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری فارس معتقد است تا زمانی که نگاه فرهنگی و الزام اور برای هزینه کردن ۳ درصد اعتبارات در حوزه فرهنگ توسط اعضای شورای روستا و دهیاران وجود ندارد نمی توان انتظار داشت که این اعتبار در محل خود هزینه شود .

پاک فطرت یادآور شد انچیزی که در روستاها وجود دارد مسابقه اسفالت کردن معابر توسط دهیاران است و در این زمینه هر دهیار سعی می کند گوی سبقت را از دهیاران دیگر بگیرد و اینها همگی ناشی از عدم نگاه فرهنگی در روستاها است .

او معتقد است تا زمانی که نگاه ها و رویکردها فرهنگی نباشد نمی توان انتظار موفقیت در حوزه فرهنگ کتابخوانی را شاهد باشیم.

امید بخش معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز با اشاره به انتقاد مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری فارس نبست به دیر خبر دار شدن از این ایین گفت: از همین فردا مکاتبات خود را با استانداری برای رسیدن به نقاط اشتراک در حوزه فرهنگ کتابخوانی اغاز خواهیم کرد.

او ادامه داد: افرادی در روستاهای دوستدار کتاب استان هستند که با راه اندازی تورهای کتابخانه ای و تلاش شبانه روز در روستاها دین خود را به فرهنگ و مردم ادا کردند بدون انکه مسولین از انها خبر داشته باشند و ای کاش در این جلسه که به پاسداشت از تلاش های انها برگزار شده است اعضای شورای شهر، و مابقی مسولانی که دغدغه های فرهنگی دارند حضور داشتند.

منوچهری مدیر کل کتابخانه های استان فارس نیز گفت: بحران اب یکی از مباحث عمده دولت و کشور است که اینروزها با آن دست و پنجه نرم می کنند و اینکه این بحران در روستاها با توجه به مخاطره افتادن معیشت مردم شدیرتر است. او با بیان اینکه بحران اب با حل شدن بحران کتابخوانی امکان پذیر است گفت مچ: سهم استان فارس از روستاهای دوستدار کتاب در کشور قابل توجه است بطوری که از یک روستا اغاز واکنون به ۵ روستا در سطح استان رسیده ایم و این نشان از سشیر صعودی در این بخش است .

مدیر کل کتابخانه هخای فارس بیان داشت: اما تا زمانی که برای فرهنگ و بحران کتابخوانی کار نشود بحران اب با برگزاری جلسات مختلف در حل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان فارس تنها ۵۰ روستا دارای کتابخانه است و در ۲۰ شهر استان نیز فاقد کتابخانه هستیم که با توجه به برنامه ششم توسعه در شهرهای به دنبال استفاده از فضای بالا استفاده دولتی با حفظ مالکیت ان دستکاه های مربوط برای راه اندازی کتابخانه هستیم ودر وستاهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز برای رفع مشکل دنبال ایجاد پیشخوان کتاب هستیم .

داریوش نوید گویی از فعالان حوزه نشر استان نیز گفت: نباید مسولان استان در کارهای روزه مره و امور زیربنایی غرق شوند.

رییس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز از بی توجهی برخی مسئولین به این حوزه مهم انتقاد و تصریح کرد: گاهی در محافل فرهنگی دلمان می‌گیرد که از شهر های دیگر همه مسئولین حضور دارند و از پایتخت فرهنگی کسی توجهی ندارد.

وی گفت:در ترویج کتابخوانی به ویژه مناطق محروم همه باید خود را مسئول بدانند و مسئولیت را فقط به گردن اداره کل ارشاد یا کتابخانه های عمومی نیاندازند.

در پایان این مراسم از فاطمه گل حقیقت مجری طرح های کتابخوانی روستای فیشور اوز، نسرین صدرنیا مجری طرح های کتابخوانی روستای فهلیان، حسن دهقان مجری طرح های کتابخوانی روستای امامزاده بزم، افسانه مظفری مجری طرح های کتابخوانی روستای خواجه جمالی، کتابدار کتابخانه شهید اسلامی نسب روستای لایزنگان مجری طرح های کتابخوانی روستای لایزنگان و همچنین اعضای موسسه مردم نهاد تور کتاب شاخه فارس تقدیر به عمل آمد.

عکس: شیوا عطاران

دیدگاه