مراسم تشییع حسن اجتهادی ۱۰ خرداد برگزار می‌شود

  • 09 خرداد 1397 - 8:15
مراسم تشییع حسن اجتهادی ۱۰ خرداد برگزار می‌شود

صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: پیکر استاد حسن اجتهادی، شاعر و نویسنده پیشکسوت صبح روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه از مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوی شهرستان کازرون تشییع می‌شود.

صابر سهرابی افزود: پیکر استاد اجتهادی در قطعه هنرمندان شهرستان کازرون به خاک سپرده می‌شود.

آقای سهرابی گفت: مراسم یادبود این هنرمند و شاعر، یکشنبه ۱۳ خردادماه در تالار سبز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور خانواده ایشان و هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان فارس برگزار می‌شود.

استاد حسن اجتهادی شاعر و نویسنده پیشکسوت فارس روز سه شنبه ۸ خرداد به علت عارضه مغزی در بیمارستان نمازی بستری شده بود که پس از حدود ۱۲ روز بستری بودن درگذشت.

سیدحسن اجتهادی سوم دی‌ماه ۱۳۲۵ در کازرون متولد شده است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رسانید. اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است، اما او در بیشتر قالب‌ها شعر می‌سراید. قصیده، مثنوی، رباعی و دوبیتی از قالب‌های قدیم است که اجتهادی در آن‌ها طبع‌آزمایی کرده است. شعر‌های نیمایی و بی‌وزن او نیز خواندنی و دارای نوآوری و استحکام ذهنی و زبانی است.

فعالیت اجتهادی تنها در حوزه شعر خلاصه نمی‌شود، او علاوه بر پ‍‍ژوهش در متون ادبی گذشته و معاصر به نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز اشتغال دارد.

غزل‌های جنوبی حسن اجتهادی، تنها کتابی است که در سال ١٣٨١ از اجتهادی چاپ شده است.

او کتاب‌های در جشن تغزل (بیانیه‌های غزل مدرن معاصر)، اشکال و تصاویر (شامل ابداعات و نوآوری‌هایی در شعر کلاسیک- ترکیب و تلفیق قوالب و اسالیب شعر سنتی و ایجاد فرم‌هایی تازه)، ترانه‌های شبنم و گلبرگ (دوبیتی‌ها و رباعی‌ها)، انسان آفتاب و افق (شعر‌های آزاد و نیمایی و سپید)، رهگذر و پل‌های طولانی (قصیده‌ها و مثنوی‌ها)، حقیقت پیروز می‌شود (نمایشنامه)، در شهر دیوار‌ها (فیلم‌نامه‌ها و چند نقد و مقاله در مورد سینما)، اوزان غزلیات حافظ (تقسیم‌بندی بحور غزل‌ها)، تبسم و مهمیز (نوشته‌ها، شعر‌ها و قصه‌هایی به طنز) را آماده چاپ داشت.

دیدگاه