امروز کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» رونمایی می‌شود

  • 18 اردیبهشت 1397 - 11:36
امروز کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» رونمایی می‌شود

کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» امروز سه شنبه در مجموعه هفت تنان رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هنر، حسن دهقان رییس انجمن اهل قلم استان فارس گفت: این کتاب نوشته پروفسور مصطفی ندیم استاد تاریخ دانشگاه شیراز است که عزت السادات مطهری نیز در نگارش آن همکاری داشته است.

آقای دهقان افزود: کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» ١٨ اردیبهشت ماه در عمارت هفت تنان (واقع در تقاطع بلوار هفت تنان و بلوار چهل مقام / موزه سنگ‌های تاریخی) که خود بخشی از خاک مصلی شیراز است، رونمایی خواهد شد.

او گفت: شیراز در گذشته دارای چندین قبرستان از جمله باهلیه در محله سر دزک، شیخ کبیر در درب شازده، شیرویه، باغ نو، مسجد عتیق، دارالسلام در دروازه شاه داعی، خاک مصلی و… بوده است که از ۵ قبرستانِ اول به جز چند قبر چیزی باقی نمانده اما گورستان‌های خاک مصلی و دارالسلام هنوز تاحدودی پا برجا هستند.

رییس انجمن اهل قلم فارس ادامه داد: از بین قبرستان‌های شیراز، خاک مصلی در طول تاریخ شیراز جایگاه خاصی دارد که به نوشته تذرکه هزار مزار در آن مشایخ و عارفان متعددی مدفون شده‌اند.

حسن دهقان گفت: پس از دفن حافظ در قبرستان مصلی، این قبرستان در نزد اهالی شیراز جایگاهی والا‌تر یافت.

او افزود: متأسفانه پس از تذکره هزار مزار تذکره‌ای در مورد خاک مصلی نوشته نشده و به گفته دکتر مصطفی ندیم، این کتاب تلاشی در جهت معرفی قبور موجود در خاک مصلی است.

آقای دهقان گفت: کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» در سه فصل «شیراز در گذر زمان»، «صحرای مصلی، آرامگاه حافظیه و دیگر آرامگاه‌ها» و «مشاهیر خفتگانِ خاک مصلی» به علاوه جدول‌ها و عکس‌ها تدوین شده است و دکتر مصطفی ندیم و همکارش، پژوهش‌های کتابخانه‌ای و می‌دانی گسترده‌ای انجام د اده‌اند و اثری ارزشمند در معرفی تاریخ و مشاهیر فارس را به سرانجام رسانده‌اند.

او گفت: این کتاب در آیینی که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار خواهد شد، از ساعت ١٧ تا ١٩ در عمارت هفت تنان رونمایی می‌شود و پروفسور عبدالرسول خیراندیش از اساتید برجسته تاریخ ایران و چند چهره شناخته شده تاریخ، ادبیات و میراث فرهنگی نیز در آن سخنرانی می‌کنند.

دیدگاه