حال و هوای ولنتاین در ایران

  • 26 بهمن 1396 - 15:40
حال و هوای ولنتاین در ایران

روز «ولنتاین» یا روز عشاق در حالی بنا به رسمی قدیمی در روز ۱۴ فوریه در جهان گرامی داشته می‌شود که با وجود ممنوعیت‌ها در ایران همچنان بسیاری از شهرها حال و هوای ولنتاین دارند.

به گزارش یورو نیوز، در سال‌های اvalentine day Iranخیر برگزاری ولنتاین در ایران بیشتر نمود خارجی دارد و بسیاری از مغازه‌ها با نزدیک شدن به این روز رنگ و روی دیگری پیدا می‌کنند.

برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹، به طور رسمی اعلام شد که تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم‌قلب، گل رز قرمز و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع است و از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد می‌شود.

امسال نیز سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد که این نیرو در روز ولنتاین مطابق قانون و وظایفش اقدام و برخورد خواهد کرد.

سردار سعید منتظرالمهدی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که طبیعتا نظارت‌ها و پیگیری‌ها در این حوزه باید از سوی اصناف و اتحادیه ها انجام شود و آن‌چیزی هم که در حوزه پلیس باشد هشدارهایش ارائه می شود.

از سوی دیگر رئیس پلیس امنیت استان کرمان هم از ممنوعیت تبلیغ برای جشن ولنتاین خبر داده بود و گفت که با فروشگاه‌هایی که اجناسی با نام و علائم آن تبلیغ کنند برخورد می‌شود.

خیابان میرزای شیرازی در تهران با حال و هوای ولنتاین

اما در تهران خیابان میرزای شیرازی یکی از محل‌های مناسب برای خرید هدیه روز ولنتاین است که بسیاری از زنان و مردان جوان با مراجعه به مغازه‌های این خیابان هدیه‌های خود را خریداری می‌کنند. خرس‌های عروسکی و شکلات از اجناس مورد پسند برای این روز است.

یکی از مغازه‌داران خیابان میرزای شیرازی به خبرنگار آسوشیتدپرس می‌گوید که اجازه ندارند هدیه‌هایی را که به‌طور مستقیم روی آن‌ها به ولنتاین اشاره شده است بفروشند. اما با این حال انواع خرس‌های عروسکی، جعبه‌های شکلات با نشان قلب و هدیه‌های مناسب این روز در مغازه‌ها موجود است.

دختری که برای خرید ولنتاین آمده است به آسوشیتدپرس می‌گوید: «آدم باید از چیزی که باعث خوشحالی می‌شود استفاده کند.» او معتقد است که این موضوع غرب‌گرایی نیست و بحث خوشحال بودن و هدیه دادن است.

دختر دیگری هم می‌گوید که به‌جای خرس‌های عروسکی یک مجسمه گرفته است و ترجیح می‌دهد برای این روز یک هدیه خاص بگیرد تا هدیه‌هایی که همه جا پر است.

طبق روایات «سنت ولنتاین»، کشیشی بود که قبل از سال ۲۷۰ میلادی کشته شد. او که کشیش معبدی در نزدیکی رم بود، به دستور امپراتور کلادیوس دوم و به دلیل کمک به زوج های جوان مسیحی برای ازدواج، گردن زده شد.

حکم مرگ او در ۱۴ فوریه سال ۲۶۹ میلادی اجرا شد اما مرگ او از چشم ساکنان رم دور نماند. آنها کشیش ولنتاین را فراموش نکردند و حتی کلیسایی را به یاد او نام گذاری کردند. بتدریج نیز ولنتاین به قدیس حامی عاشقان تبدیل شد.

دیدگاه