خانه خاتم در شیراز راه اندازی می‌شود

  • 05 دی 1396 - 17:44
خانه خاتم در شیراز راه اندازی می‌شود

کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز راه اندازی خانه خاتم شیراز را تصویب کرد.

در جلسه امروز کمیسیون فرهنگی شورای شهر که با حضور شماری از مقامات دولتی برگزار شد، لیلا دودمان رئیس کمیسیون فرهنگی در خصوص راه اندازی خانه خاتم شیراز سخن گفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز در خصوص شیوه مدریت خانه خاتم بر ضرورت حفظ استقلال هنرمندان این حوزه تاکید کرد و سپردن امور به دست صاحبان اصلی آن را هدف اصلی این طرح برشمرد.

در پایان این جلسه تصمیم گرفته شد که با هماهنگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، شهرداری و میراث فرهنگی شیراز، مکانی مناسب و دارای ارزش تاریخی برای راه اندازی خانه خاتم شیراز اختصاص داده شود.

خاتم از جمله هنرهای اصیل شیراز به شمار می‌رود.

ویژگی‌های خاتم شیراز

اولین ویژگی، استفاده از لایه برنجی بین پره‌ها، توگلو‌ها و لوز‌ها است. ویژگی دوم، برخورداری از آس‌تر چوبی پشت برش‌ها یا برگ‌های خاتم و سومین آن‌ها، استفاده از سریشم به‌عنوان چسب است.

در ‌‌نهایت اینکه، هنرمندان خاتم در شیراز همواره از طرح‌هایی خاص بهره‌ می‌برند. طرح‌هایی که تکراری نیست و تنوع را می‌توان به وضوح در آن‌ها یافت.

شاید با کنار هم قرار دادن خاتم‌های ساخته شده در نقطه‌ای جز شیراز، طرح‌ها بسیار شبیه هم یا نزدیک به هم باشد اما خاتم شیراز، طرح‌هایی بسیار متفاوت و ظریف‌تر و چشم‌نواز‌تر دارد و در عین‌حال ظرافت کار را می‌توان در جزء جزء کار مشاهده کرد.

از میان طرح‌های مختلف، خاتم‌های پره وارو، پره شش دار لایه دار، تاجی، طاقی ترنج، شش پره‌ای، قلوه‌ای، ابری لوزی، ابری شش گوش، هفت شمسه، جویی، شش گلی تخمه‌ای، شش گلی هفت شمسه، عالم زر، قمی، موج، شش گلی تاجی و زنجیره‌ای، بیشتر از سایر طرح‌ها در کارگاه‌های خاتم شهر شیراز، مورد توجه هنرمندان صنعت خاتم، قرار دارد.

 

 

دیدگاه