بابانوئل در خیابان‌های تهران

  • 01 دی 1396 - 16:41
بابانوئل در خیابان‌های تهران

تمایل ایرانی‌ها به استفاده از نمادهای کریسمس در این روزها افزایش پیدا کرده است، علاقه مردم از عکس گرفتن با یک درخت کریسمس یا بابانوئل فراتر رفته و اکنون حتی عده‌ای هر ساله یک درخت کریسمس در خانه‌هایشان برپا می‌کنند.

به گزارش یورو نیوز، با فرا رسیدن سال نو میلادی و تولد عیسی مسیح، شهروندان مسیحی ساکن ایران نیز برای برگزاری جشن‌های کریسمس آماده می‌شوند. ارامنه ایران که بخش بزرگ مسیحیان این کشور را تشکیل می‌دهند در این روزها برای تدارک جشن‌هایشان در جنب‌و‌جوش هستند و با رفتن به بازار و خرید، خود را آماده برپایی جشن کریسمس می‌کنند.

یکی از شهروندان ارمنی می‌گوید: «خیلی خوشالم که سال نو میلادی را ما مسیحیان همراه با هموطنان خوب ایرانی جشن می‌گیریم. برای ما فرقی نمی‌کند و شب یلدا، کریسمس، عید پاک، عید نوروز همه برای ما خوشحالی می‌آورد و امیدواریم همه در سال ۲۰۱۸ سالم و مهربان باشند.»

کریسمس برای بسیاری از شهروندان غیرمسیحی ایرانی هم جذاب است، بسیاری از فروشگاه‌ها در تهران، ویترین خود را با کاج و نمادهای پر زوق و برق مخصوص کریسمس آذین بسته‌اند. این تغییر محسوس در حال و هوای برخی مناطق شهر در کشوری با اکثریت مسلمان جالب توجه است.
در روزگاری نه چندان دور سال نو میلادی و نشانه‌های آن صرفا در محله‌های ارمنی‌نشین دیده می‌شد اما این شب‌ها شهر تهران پر از نشانه‌های کریسمس است.

یکی دیگر از ساکنان تهران می‌گوید: «با توجه به گستردگی ارتباطات، اینترنت و وسایل ارتباط جمعی، اقوام و ملت‌ها به هم نزدیک‌تر شده‌اند و این جشن‌ها خوب است. به ویژه این‌که ما ایرانیان نیز اصالتا شادی را دوست داریم، مردم با طراوتی هستیم و از جشن و شادی و سروری که در جوامع است استقبال می‌کنیم.»

دیگری می‌گوید: «خیلی خوب است، بازار چیزهای قشنگ و رنگی دارد. هم برای سفره یلدا خرید می‌کنیم و هم برای درخت کریسمس. در مجتمع‌های تجاری و امثال آن مدام می‌بینیم که مردم خیلی استقبال کرده‌اند و عکس یادگاری می‌گیرند، از این مراسم خوشمان می‌آید.»

ارامنه و مسیحیان ایران در این روزها جشن‌های ویژۀ خود را برگزار می‌کنند. پشت شیشۀ اغلب مغازه‌های ارامنه اطلاعیه‌هایی چسبانده شده که زمان و مکان جشن و اجرای موزیک زنده را اعلام می‌کند.

تمایل ایرانی‌ها به طراحی ویترین فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و حتی خانه‌هایشان با نمادهای کریسمس نیز افزایش پیدا کرده است، علاقه مردم از عکس گرفتن با یک درخت کریسمس یا بابانوئل فراتر رفته و اکنون حتی عده‌ای هر ساله یک درخت کریسمس در خانه‌هایشان برپا می‌کنند.

یکی از بابانوئل‌های تهران می‌گوید: «سال نو میلادی را به همه هموطنان عزیزم در سراسر جهان تبریک عرض می‌کنم و سالی پر از شادی و سلامتی آرزومندم. پاپا خیلی خوشحال است که هموطنان ایرانی در کنار دیگر اقلیت‌ها حضور دارند و هر سال هم این حضور بیشتر می‌شود. درخت تزیین می‌کنند، درکنار بابانوئل عکس می‌گیرند و این باعث شادی ماست.»

دیدگاه