کتاب تاریخ و فرهنگ بوانات رونمایی شد

  • 07 آذر 1396 - 8:56
کتاب تاریخ و فرهنگ بوانات رونمایی شد

کتاب تاریخ و فرهنگ بوانات در حالی در سرای اندیشه و هنر شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس رونمایی شد، که مروجان کتابخوانی روستای امامزاده بزم این شهرستان نیز گرد هم آمدند و برای ترویج کتابخوانی در روستاهای شهرستان بوانات و فعالیت های این روستای کتابدوست هم پیمان شدند.

در این نشست که «روستاییان فرزانه» نام داشت علاوه بر کتاب «تاریخ و فرهنگ بوانات» به قلم سبحان برزگر از اهالی روستای امامزاده بزم، کتابی دیگر در حوزه پژوهش از یکی از نویسندگان بواناتی با عنوان «نقش جهانی شدن در حاکمیت ملی دولت های جهان سوم» نیز به دست کتابخوان ها رسید.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس و مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس که خود از پژوهشگران شناخته فرهنگ عامه و گویش شناسی ایران است، در سخنانی کوتاه تدوین فرهنگ و تاریخ یک قوم، ملت یا جامعه را امری بسیار مهم دانست که بدون آن هویت هر اجتماع در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. عبدالنبی سلامی ضمن تحسین نویسنده کتاب تاریخ و فرهنگ بوانات ، این کتاب را اثری ارزشمند توصیف و تصریح کرد: پژوهش تاریخ و فرهنگ بوانات زمینه بسیاری از پژوهش ها را برای محققان فراهم آورده است. او تأکید کرد: پس از مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد که حوزه فرهنگ عامه و فرهنگ عشایر شهرستان بوانات هر یک به تنهایی پس از پژوهش های گسترده می تواند در کتابی سترگ به صورت مستقل به چاپ برسد.

فرماندار شهرستان بوانات هم در این نشست پشت تریبون رفت و چند خبر خوب برای اهالی فرهنگ شهرستان بوانات داشت.

پورزارعی در ابتدا از راه اندازی قریب الوقوع مرکز بوانات شناسی خبر داد و گفت: مقدمات ایجاد موزه مردم شناسی بوانات نیز فراهم شده است و می توان از این ظرفیت ها برای توسعه فرهنگی این شهرستان بزرگ بیش از این بهره برد.

وی افزود: پیش از این برخی محققان به صورت جسته و گریخته در حاشیه یا در فصولی از کتاب ها یی همچون «پارسه» به بوانات پرداخته بودند اما انتشار کتابی مستقل درباره تاریخ و فرهنگ بوانات بی نظیر و مایه مباهات روستاییان فرزانه این شهرستان خواهد بود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز در این نشست مهمان اهالی بوانات بود؛ نشستی که با حضور مقامات این شهرستان و جمع زیادی از اهالی بوانات برگزار شد.

دکتر روح الله منوچهری با موضوع نقش مطالعه و کتاب در فرهنگ جوامع بشری در دنیای امروز سخن گفت و تأکید کرد: توسعه فرهنگی بر همه پیشرفت ها مقدم است و در واقع بدون این توسعه، حوزه های دیگر امکان پیشرفت نخواهند داشت یا در صورت پیشرفت، توسعه ای نامتوازن و کاریکاتوری خواهند داشت.

وی تصریح کرد: توسعه فرهنگی نیز فقط یک راه دارد و آن هم «خواندن، خواندن و خواندن» است.

این مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی در بخش دیگر سخنان خود راهیابی روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات به فینال جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران در سال گذشته را ستود و خاطرنشان کرد: اغلب روستاهایی که سال گذشته در جمع روستاهای دوستدار کتاب ایران قرار گرفتند دارای کتابخانه عمومی و کتابدار بودند اما این روستا بدون کتابخانه و با همت مردمانِ کتابدوست خود توانست در حوزه ترویج کتابخوانی برای خود و بسیاری از روستاهای بوانات گام های موثری بردارد.

منوچهری ابراز امیدواری کرد: امسال با فعالیت هایی که از ابتدای سال ۱۳۹۶ در حوزه کتابخوانی در روستای امامزاده بزم به انجام رسیده است ، این روستا بتواند در جمه برگزیدگان نهایی روستاهای دوستدار کتاب ایران قرار گیرد.

سبحان برزگر نویسنده کتاب تاریخ و فرهنگ و بوانات نیز قبل از رونمایی از کتابش گفت: قبل از نگارش کتاب نیاز سنجی زیادی انجام دادم. در ابتدا در منابع مختلف به دنبال آثار پژوهشی در حوزه مردم شناسی و تاریخ بوانات انجام دادم که متأسفانه هیچ منبعی نیافتم و همین موضوع من را برای انجام این پژوهش مصصم کرد.

وی گفت: این کتاب در واقع تنها پژوهش یک شخص نیست بلکه اغلب مقالات و نوشته هایی که به صورت پراکنده در خصوص شهرستان بوانات در نشریات و ژورنال مختلف منتشر شده بود نیز با ذکر منبع در کتاب آورده شده اند.

برزگر که حدود ۶ سال برای تألیف کتاب «تاریخ و فرهنگ بوانات» زمان گذاشته است تصریح کرد: این کتاب علاوهبر تحقیقات کتابخانه ای و گردآوری دیتاهای مختلف از مراکز دولتی، آماری و سازمان های مختلف، به صورت میدانی نیز مورد توجه قرار گرفته و گاهی برای جمع آوری تاریخ شفاهی مردم و تهیه یک عکس، روزی ۶۰۰-۷۰۰ کیلومتر رانندگی کرده ام! سبحان برزگر گفت: شاید در نگاه اول تألیف چنین کتابی ساده به نظر برسد اما تهیه اطلاعات دقیق و کامل کتاب، امری بسیار طاقت فرسا بود و حتی گاهی فشار ناشی از کار مرا تا مرحله ناامیدی و رها کردن پژوهش هم پیش می برد.

وی در پایان گفت: کتاب تاریخ و فرهنگ بوانات در ۱۲ فصل با عناوین «موقعیت جغرافیایی، جمعیت و تقسیمات کشوری، معرفی شهرها و روستاها، پیشینه تاریخی، وضعیت اقتصادی، آموزش و پرورش-آموزش عالی و بهداست و درمان، مفاخر و مشاهیر، شهدای شهرستان، امامزاده ها و بقاع متبرکه، فرهنگ مردم شهرسنان بوانات، اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری و عشایر تدوین شده است.

در ادامه میثم زارعی نویسنده بواناتی کتاب ««نقش جهانی شدن در حاکمیت ملی دولت های جهان سوم» به بیان توضیحاتی در خصوص کتاب خود پرداخت در ادامه پس از شعرخوانی شاعران شهرستان دو کتاب نویسندگان بوانات رونمایی شد.

در پایان همایش روستاییان فرزانه نیز پس از امضای میثاق نامه ترویج کتابخوانی در روستای امامزاده بزم و روستاهای شهرستان بوانات از نویسندگان کتاب و چند شاعر شهرستان تقدیر شد.

دیدگاه