«شاعرانه‌های ناب» کودکان شیرازی در حضور اسماعیل آذر

  • 06 آذر 1396 - 8:28
«شاعرانه‌های ناب» کودکان شیرازی در حضور اسماعیل آذر

از سلسله نشست های جنبی اجرا شده در نمایشگاه کتاب، سرای اندیشه و هنرِ شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس در قالب برنامه «شاعرانه های ناب» میزبان دکتر اسماعیل آذر استاد زبان و ادبیات فارسی و مجری برنامه مشاعره بود.

او که در جمع مخاطبان نمایشگاه کتاب سخن می گفت، خطاب به والدین گفت: پدر و مادرها وظیفه دارند در خانه کتاب بخوانند و به‌جای کاسه و بشقاب کتاب هدیه دهند و در خانه کتابخانه‌ای حتی حقیر و کوچک داشته باشند، تمام اتفاقات خوب این دنیا محصول کتاب است.

اسماعیل آذر در این نشست در باب قناعت و فواید آن سخن گفت و این موضوع را از دید اندیشمندان حوزه فرهنگ و فلسفه بررسی کرد. آذر ضمن تأکید بر معنای فقر گفت: همه ما ممکن است فقر داشته باشیم؛ اما حاضر نشویم سرمان را خم کنیم. به قول حافظ:
ای گدایان خرابات خدا یار شماست/ چشم انعام ندارید ز انعامی چند.
این حافظ است که به آب چشمه خورشید دامن تر نمی‌کند. بشر متوجه نشده که این ها نمی توانند کاری کنند، جای دیگر باید در بزنند: در این بازار عطاران مرو هر سو چو بی‌کاران/ به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد.
در خانه‌ هرکس را بزنید به شما شرم و تلخی می‌دهد. باید بدانیم کجا دستمان را دراز کنیم. نباید دست‌بوس کسی شویم و نباید در مقابل انسانی که مثل خودمان است خم شویم.

او در ادامه به هِنری دیوید ثورو، فیلسوف آمریکایی اشاره کرد و درباره‌ او گفت: وقتی ثورو از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد، در یکی از جنگل‌های ایالت‌های آمریکا در وسط جنگل برای خود اتاقکی ساخت و تمام طول سال را جز شش هفته که کار می‌کرد، در آن اتاقک به مطالعه می‌پرداخت. وقتی از او مالیات خواستند، گفت: به دولتی که برده داری را تشویق می‌کند، هرگز مالیات نمی‌دهم.

به گفته استاد آذر، ثورو کتابی درباب اقتصاد تألیف می‌کند و در آخر ترجمه‌ حکایتی از سعدی را می‌نویسد. آن حکایت که از دلیل آزادگی سرو می‌پرسند و ماحصل آن این است که: گرت ز دست برآید چو نخل باش کریم/ورت ز دست نیاید چو سرو باش آزاد.

دکتر آذر افزود: همه‌ این معرفت‌ها را کتاب به ما می‌دهد. همان گونه که حافظ که شاعری غزل‌سراست، ناگهان در میانه‌ غزل می‌گوید: پیوند عمر بسته به مویی‌ست هوش‌دار/غمخوار خویش باش غم روزگار چیست؟

به گفته‌ اسماعیل آذر: هر وقت غم آدمی به پایان برسد، عمر او نیز به پایان رسیده است. غم با زندگی پیوند خورده است. هنر ماست که از ناملایمات و نامردمی‌ها تندیس شادی برآریم و به همه‌ آن‌ها بخندیم.

پس از سخنان دکتر آذر هنرجویان موسسه گل واژه شعر شیراز به گلستان خوانی، شاهنامه خوانی و اجرای مشاعره پرداختند که با استقبال بسیار مردم مواجه شد.

 

 

دیدگاه