ساخت موزه پاسارگاد در فهرست طرح‌های اولویت دار فارس قرار گرفت

  • 26 آبان 1396 - 8:55
ساخت موزه پاسارگاد در فهرست طرح‌های اولویت دار فارس قرار گرفت

ساخت موزه پاسارگاد که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده، در فهرست طرح‌های اولویت دار استان فارس قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسماعیل تبادار استاندار فارس در بازدید از موزه پاسارگاد که در نزدیکی محوطه جهانی پاسارگاد قرار گرفته، اعلام کرد که بخشی از هزینه ساخت این موزه از اعتبارات استانی تأمین خواهد شد.

آقای تبادار ابراز امیدواری کرد که بخش دیگری از هزینه‌های مورد نیاز آن از محل اعتبارات ملی تأمین شود.

او همچنین گفت که سالانه سه میلیون گردشگر به پاسارگاد سفر می‌کنند.

ساخت موزه پاسارگاد که گفته می‌شود بزرگترین موزه ایران است و مشابه دیگری ندارد، از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و تا پایان سال گذشته ۵۲ میلیارد تومان برای ساخت آن صرف شده و ۱۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز است.

در این موزه قرار است هنر و معماری دوره هخامنشیان به نمایش در آید. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود. هخامنشیان به مدت ۲۲۰ سال (۵۵۰- ۳۳۰ پیش از میلاد) بر ایران حکومت می‌کردند.

پیشینه منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش‌های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می‌رسد اما شاخص‌ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد، دوره هخامنشیان است. بر اساس مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین بار در این دوره تاریخی مطرح شد.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد قرار دارد.

این مجموعه در برگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.

نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه «پَسَرگَد» بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله پاسارگاد گرفته شده که به معنای «آنان که گُرز گران می‌کشند»، است.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، در شانزدهم تیرماه سال ۱۳۸۳ خورشیدی به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد در شهرستان پاسارگاد قرار دارد. شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

دیدگاه