سانسور رسانه‌ای در انتخابات آمریکا

  • 01 آذر 1399 - 18:13
سانسور رسانه‌ای در انتخابات آمریکا

محمدرضا نسب عبداللهی

انتخاباتِ ریاست‌جمهوری آمریکا افزون بر بحث‌‌هایی که بین دونالد ترامپ و رسانه‌ها پدید آورد، یک مساله‌ی مهم را نیز پیش رویِ دنبال‌کنندگان این انتخابات قرار داد: سانسورِ رسانه‌ای.

شبکه‌های مهم تلویزیونی آمریکا از جمله «ای‌بی‌سی‌، سی‌بی‌اس، ان‌بی‌سی و فاکس‌نیوز» از جمله رسانه‌هایی بودند که هنگام پخشِ زنده‌ی سخنانِ ترامپ و اعتراضاتِ او به روند انتخابات، پخشِ این سخنرانی را قطع و در واقع سخنانِ رئیس‌جمهور ایالات متحده را سانسور کردند.

این رسانه‌ها به مخاطبان‌شان گفتند ترامپ برای حرف‌هایش در خصوص تخلفاتِ انتخاباتی، مدرکی ارائه نکرده و به همین دلیل ادامه‌ی پخش سخنان او را قطع کردند.

سانسور در طول تاریخ همیشه از اینجا آغاز شده: یکی تصور می‌کند بیشتر و بهتر می‌فهمد و مردم لازم نیست برخی چیزها را بشنوند یا بخوانند و ببینند.

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص انتخابات نظراتی دارد و رسانه‌های عمومی و بزرگ که در حال پخش زنده‌ی این سخنان هستند، بر پایه‌ی اصول روزنامه‌نگاری نباید این سخنان را سانسور کنند و بگویند چون مدرکی در خصوص تقلب انتخاباتی ارائه نشده، ادامه سخنرانی را پخش نمی‌کنیم. اول اینکه مدارک و اسناد را به دادگاه می‌دهند، دوم هم اینکه باید توجه داشت حتی اگر رسانه بر این باور باشد که ادعاهای ترامپ بی‌پایه و اساس است، نباید دست به سانسور بزند بلکه راه درست این است که رسانه پس از پایان کنفرانس خبری، گفت‌وگوهایی را با ناظران و تحلیل‌گران ترتیب دهد و سخنان رئیس‌جمهور ایالات متحده را مورد بررسی قرار دهد.

ترامپ هنگامی که دید تلویزیون‌های بزرگ سخنانش را سانسور می‌کنند، در روزهای اخیر بارها توییت کرد و ادعاهایش را در این پلتفرم اجتماعی به اشتراک گذاشت؛ از جمله این توئیت‌ها: دارد معلوم می‌شود که نوادا منجلاب رای‌های تقلبی است، مت شلاپ و آدام لکسالت در حال یافتن چیزهایی هستند که وقتی منتشر شوند کاملا شوکه‌کننده خواهند بود…جورجیا یک پیروزی بزرگ انتخاباتی خواهد بود. مثل همان‌چیزی که در شب انتخابات بود…وضعیت در ویسکانسین خوب است و از نظر قانونی به کمی زمان احتیاج داریم …پنسیلوانیا جلوی ما را برای نظارت بر بخش بزرگی از شمارش آرا گرفت، موضوعی که در این کشور غیرقابل‌ تصور و غیرقانونی است.

هر چند توئیتر هم در این ماجرا از یک پلتفرم اجتماعی عملا به رسانه تغییر ماهیت داد و بارها توئیت‌های ترامپ را محدود کرد و بر آن برچسب “سخنان گمراه‌کننده” زد.

رسانه‌هایِ جریان اصلی، افزون بر اعمال سانسور علیه ترامپ، از مدت‌ها قبل نظرسنجی‌هایی در خصوص موجِ فراگیر آبی (دموکرات‌ها) و پیروزیِ چشمگیر جو بایدن در انتخابات منتشر می‌کردند؛ نظرسنجی‌هایی که حالا و پس از انتخابات، درستی آن مورد تردیدهای جدی قرار دارد. حتی اگر ادعاهای ترامپ در خصوص مخدوش بودن آرای پستی انتخابات را کنار بگذاریم و نتیجه‌ی بحث‌برانگیزِ فعلی را بپذیریم، تفاوت آرای ترامپ و بایدن در حدود چهار، پنج میلیون رای است و این از «موج فراگیر آبی» در آمریکا نشانی ندارد. ترامپ در این خصوص توییت کرده و نوشته: نظرسنجی‌های فاکس‌نیوز، ای‌بی‌سی، واشینگتن‌پست، ان‌بی‌سی و وال‌استریت‌ژورنال در مورد او «آنقدر بی دقت» بوده که می‌توان آن را «دست‌کاری» در انتخابات خواند و گفت با این رسانه‌ها باید به دلیل «دخالت در انتخابات» برخورد شود. او نظرسنجی‌های مطبوعاتی رسانه‌ها را در این دوره «بدترین نظرسنجی» خواند و گفت این رسانه‌ها چهار سال دیگر همین رویه را تکرارخواهند کرد.

دیدگاه