چرا تبعیض؟

  • 29 آذر 1399 - 20:04
چرا تبعیض؟

محمدرضا نسب عبداللهی

چرا و چه اصراری وجود دارد که جشن‌ها و آیین‌های ملی ایرانیان به بهانه‌ی کرونا تعطیل شود اما آیین‌های مذهبی به قوت خود باقی باشد؟ چرا مقامات و تصمیم‌گیران در برابر هویت ملی و هویت مذهبی سیاست‌های دوگانه دارند؟ من به عنوان یک شهروند متوجهم که دورهمی‌ها از جمله دورهمیِ شب یلدا ممکن است به گسترده‌‌ترشدن کرونا منجر شود اما می‌خواهم بدانم مگر در تجمعات مربوط به آیین‌های مذهبی، کرونا کارش را تعطیل می‌کند؟

حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز شنبه بیست‌ونهم آذر در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره‌ی دورهمی‌های شب یلدا گفته: از مردم می‌خواهیم در شب یلدا به خاطر مصادف بودن با روز پرستار، برای حمایت از پرستاران و حمایت از سلامت مردم جامعه در مراسم یلدایی که همیشه بوده و اساس آن نیز احترام به بزرگ خانواده و صله رحم است، برای سلامتی بزرگان خانواده دید و بازدیدها متوقف شود و از طریق تلفن و فضای مجازی این مراسم را بدون حضور انجام دهند.

روحانی اما درهمین جلسه در خصوص مراسم ایام فاطمیه گفته: برای عزاداری در ایام فاطمیه مقرر شد که قرارگاه مقابله با کرونا جلسات لازم را برگزار کرده تا این مراسم در فاطمیه اول و در فاطمیه دوم در چارچوب و مقررات پروتکل‌ها برگزار شود.

این سیاست دوگانه و تبعیض‌آمیز که آسیب‌های زیادی دارد، ناشی از چیست؟ چرا همان قدر که هویت مذهبی برای مقامات مهم است و برای آن احترام قائل هستند، برای هویت ملی و تاریخی ایرانیان احترام قائل نیستند؟

چرا مسئولان در سطوح مختلف تلاش می‌کنند مردم و دورهمی‌های خانوادگی‌شان یا دورهمی‌هایی مانند شب یلدا را مقصر گسترش کرونا معرفی کنند؛ اما از آن سو درباره تجمعات آیین‌های مذهبی، یا زبان به کام می‌کشند و سکوت می‌کنند و یا آن را تبلیغ می‌کنند؟ اگر تجمع‌های کوچک خانوادگی باعث گسترش کرونا می‌شود، تجمع‌های بزرگ‌تر در آیین‌های مذهبی هم همین حکم را دارد.

ایران مجموعه‌ای بزرگ از باورها و آیین‌های مختلف ملی، تاریخی، مذهبی، قومی و… است. تلاش مسئولان برای به زیرکشیدن برخی از آیین‌ها و برکشیدن برخی دیگر، معنایی جز «ستیز با هویت تاریخی و ملی» ندارد و سودی هم جز «گسست و عمیق‌‌ترشدن اختلافات» به بار نخواهد آورد.

دیدگاه