مسئولیت‌های اجتماعی در روابط عمومی

  • 30 اردیبهشت 1399 - 13:18
مسئولیت‌های اجتماعی در روابط عمومی

سمیه یگانه
معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس


روابط عمومی ها به عنوان مجموعه های مرتبط و متصل به نهادها، سازمان‌ها و اداره‌ها در ظاهر دارای وظایف مشخص و گاهی تخصصی هستند، اما باید گفت روابط عمومی به واسطه نوع ارتباطات برون سازمانی و برون دستگاهی باید با احساس مسئولیت خطیر خود در حوزه های اجتماعی و زیست محیطی پذیرای وظایف اجتماعی نیز باشد.

فعالان حوزه روابط عمومی با در نظر گرفتن افکار عمومی و نیازهای مردم تلاش می‌کنند تا از مسئولیت صرفا سازمانی خود کمی فاصله گرفته و گام‌هایی بیشتر و مفیدتری برای جامعه بردارند. به طور مثال در زمینه‌ی محیط زیست و مقابله با عوامل آلاینده‌های در زیست بوم انسان، روابط عمومی در هر سازمانی امکان ایفای نقش دارد.

اگرچه متصدیان روابط عمومی در جایگاه کارمند شاغل در یک دستگاه شاید به واسطه مشکلات زیست محیطی و سایر مسائل اجتماعی خارج از حوزه مسئولیتی خود مورد سئوال قرار نگیرند اما مسائلی نظیر حفاظت از محیط زیست، ه عنوان یک وظیفه سازمانی از روابط عمومی خواسته نشود اما طبیعتا عملکرد یک روابط عمومی موثر، مثبت و موفق، توجه به طبیعت و مسئولیت‌های اجتماعی است.

روابط عمومی موفق در سازمان و شرکت خود در مناسبت ها و زمان های لازم می تواند با بهره گیری از امکانات و توانمندی های درون و برون سازمانی و به همکاری طلبیدن و مشارکت سایر سازمان‌ها، بخصوص دستگاه‌های مرتبط با مسئولیت های اجتماعی در حوزه‌های مختلف، در سایر بخش‌ها به فراخور توان و تاثیر، فعال باشد.

انجام مسئولیت‌های اجتماعی، با تلاش مسئولانه فعالان حوزه روابط عمومی در هر سازمان، اداره یا بخش، اعم از دولتی، نیمه دولتی یا خصوصی، به شکلی شفاف و بدون نگرانی از تداخل امور یا ترس کنترل نشدن پیام‌ها، می‌تواند اثرگذار بوده و سایرین را نیز به این امر علاقه‌مند کند.

شفافیت بیشتر از طریق افشای داوطلبانه منافع سازمان انجام می شود؛ ثابت شده است که اعتبار شرکت و ارزش ذینفعان با یکدیگر پیوستگی دارند. در این بین سازمان‌هایی موفق خواهند بود که در برقراری تعادل میان سود و وجدان اجتماعی دچار لنگش نباشند.

سازمان‌ها در کنار کسب منفعت و سود به واسطه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، باید منافع و دستاوردهایی نیز برای عموم جامعه داشته باشد. پس ضرورت دارد تا منافع در سازمان‌ها به گونه‌ای طراحی شود که مردم جامعه، بیش از هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند از سازمان‌ها سود ببرند و به تعبیری سازمان‌ها علاوه بر سود آفرینی، ارزش‌آفرینی هم داشته باشند.

روابط عمومی سازمان‌ها  و ادارات با توسل به استراتژی‌های کارآمد و کاربردی نظیر استقرار و پیاده‌سازی مسئولیت اجتماعی سازمان (Corporate Social Responsibility) می توانند در این راستا سهم بسزایی داشته باشند. یعنی سازمان‌ها علاوه بر انجام وظایف سنتی خود به فعالیت‌های دیگری نیز مکلف شده‌اند، که هدف این فعالیت‌ها، پاسخگویی به انتظارات جامعه است.

 بدون تردید زمین و انسان ها قدردان روابط عمومی هایی خواهند بود که در کنار وظایف سازمانی خود به سلامت زمین و به سلامت جامعه توجه کافی و تاثیر گذاری و مستمری داشته باشند.

سمیه یگانه

دیدگاه