تفاوت خبررسانی درباره آنفلوآنزای ۹۸ و ۹۷ چیست؟

  • 16 آذر 1398 - 12:57
تفاوت خبررسانی درباره آنفلوآنزای ۹۸ و ۹۷ چیست؟

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان‌پرس

چند هفته‌ایست که مقامات وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی از آمار مبتلایان آنفلوآنزا و قربانیان آن در ایران به طور مداوم سخن می گویند. آیا در سال‌های گذشته چنین اطلاع رسانی‌هایی بوده یا نه؟

وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های گذشته کمتر پیش می‌آمد که از میزان مبتلایان یا شمار مرگ ناشی از این بیماری در ایران آماری بدهند. به عنوان نمونه دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دی ماه سال ۱۳۹۷ در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا بدون اعلام آمار موارد فوت ناشی از آنفلوانزا در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ گفته بود: موارد مرگ ناشی از آنفلوآنزا هر سال اتفاق می‌افتد. افرادی که سن بالا دارند و واکسن آنفلوآنزا تزریق نمی‌کنند و همچنین کسانی که بیماری قلبی و ریوی شدید دارند و مبتلا به انواع شدید بیماری آنفلوآنزا می‌شوند و دیر به پزشک مراجعه می‌کنند، از جمله این موارد فوتی هستند.

اما چه اتفاقی افتاده که امسال آمار مبتلایان و فوتی‌ها “به راحتی اعلام می‌شود؟” تفاوت امسال با سال‌های گذشته این است که ایران در آبان ۹۸ شاهد اعتراضات در صدها شهر بود و بر اثر این اعتراضات، تعدادی کشته شدند. هر چند هنوز آمار رسمی در این خصوص اعلام نشده اما به گفته برخی نمایندگان مجلس، شمار زیادی در این اعتراضات کشته شده‌اند.

در چنین شرایطی مقامات تصمیم گرفتند که روال همیشگی در اعلام نکردن آمار مبتلایان و قربانیان آنفلوآنزا کنار گذاشته شود و برای درگیرکردن افکار عمومی با این بیماری، آمار هر روزه‌ای از آن اعلام شود تا اذهان از جریان کشته‌شدگان و حوادث آبان ۹۸ منحرف گردد.

افزون بر این، یک رشته اتفاقات روزهای اخیر از جمله مسمومیت شهروندان در چند شهر یا حمله مسلحانه در یکی از خیابان‌های تهران و “نوع خبررسانی‌ در خصوص آن‌ها” را نیز می‌توان در راستای درگیرکردن افکار عمومی و انحراف اذهان نسبت به وقایع آبان ۹۸ دید.

دیدگاه