انتخابات هیات رئیسه شورای شهر شیراز چگونه برگزار شد؟

  • 28 مرداد 1398 - 13:25
انتخابات هیات رئیسه شورای شهر شیراز چگونه برگزار شد؟

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس


اعضای شورای شهر شیراز روز دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ عبدالرزاق موسوی را به عنوان رئیس این شورا انتخاب کردند و به این ترتیب به دو سال ریاست سیداحمدرضا دستغیب در این جایگاه پایان دادند. در این میان سیداحمدرضا دستغیب دقایقی پیش از رای گیری این جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد.

از انتخابات امروز هیات رئیسه شورای شهر شیراز چه می دانیم؟

۱- بر اساس مقررات و همچنین اعلام دفتر امور شوراهای استانداری فارس، انتخابات هیات رئیسه شوراهای شهر در این استان بایستی تا پیش از شهریور ۱۳۹۸ برگزار می‌شد. به همین دلیل اعضای شورای شهر شیراز در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۳ مرداد طرحی دو فوریتی به صحن علنی آوردند تا جلسه انتخابات هیات رئیسه به جای روز چهارشنبه ۳۰ مرداد، ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۸ مرداد برگزار شود. این طرح دو فوریتی در جلسه ۲۳ مرداد با اکثریت آرا تصویب شد. تنها مخالف این طرح سیداحمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز بود که به آن رأی نداد اما در پایان جلسه علنی ۲۳ تیر اعلام کرد که جلسه بعدی شورا ساعت ۹ صبح دوشنبه ۲۸ مرداد برگزار خواهد شد.

۲- به دنبال تصویب طرح دو فوریتی برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای شهر، دعوت نامه‌ای از سوی شورای شهر شیراز تنظیم می‌شود تا ساعت، روز و موضوع جلسه دوشنبه ۲۸ مرداد به اطلاع فرمانداری شیراز رسانده شود اما سیداحمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر آنگونه که اعضای شورا می گویند از امضای دعوت نامه خودداری کرده و بر همین اساس این دعوت نامه ۲۶ مرداد با امضای ابراهیم صبوری، نایب رئیس شورای شهر به فرمانداری ارسال شد. نایب رئیس شورا بر اساس قانون شورا می‌تواند نامه‌های شورا را امضا کند.

۳- بر اساس قوانین، شورای شهر شیراز لزومی نداشته که به فرمانداری شیراز در این خصوص دعوت نامه‌ای ارسال کند اما به گفته اعضای شورا “برای رعایت شأن و احترام”، چنین کاری را انجام داده.

۴- محمدرضا امیری فرماندار شیراز در پاسخ به دعوت نامه ۲۶ مرداد نایب رئیس شورای شهر، روز یکشنبه ۲۷ مرداد در نامه‌ای به آقای دستغیب رئیس شورای شهر نوشته: بازگشت به رونوشت دعوت نامه ۱۳۹۸/۵/۲۶ نایب رئیس محترم آن شورا، با عنایت به بندهای یک، دو و ۱۳ ماده ۶ و بند یک ماده ۷ آیین نامه اجرایی تشکیلات و انتخابات داخلی شوراهای اسلامی شهر مصوبه هیات محترم وزیران و همچنین بندهای یک، دو و ۱۰ ماده ۶ آیین نامه داخلی شوراهای اسلامی شهر به آگاهی می‌رساند “در زمان حضور رئیس شورا کلیه مکاتبات رسمی با امضا رئیس شورا انجام می‌گیرد و نایب رئیس در غیاب وی وظایف او را انجام می‌دهد و در قبال شورا مسئول خواهد بود”، لذا شایسته است طی مکاتبه رسمی با امضا جنابعالی، جلسه رسمی شورا به منظور انتخابات هیات رئیسه سال سوم دوره پنجم شورای اسلامی شهر شیراز تا تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۳۱ برگزار گردد.

در خصوص این نامه ذکر چند نکته ضروری است:

الف- فرماندار شیراز در خصوص جلسه انتخابات هیات رئیسه شورای شهر شیراز در روز دوشنبه ۲۸ مرداد موضعی نگرفته، چون در قانون هم چنین اجازه‌ای به فرمانداری داده نشده و بر همین اساس فرماندار از کنار این موضوع عبور کرده و در نامه‌اش به آن اشاره نکرده. در واقع فرماندار می‌دانسته که فرمانداری نمی‌تواند در خصوص یک جلسه رسمی و قانونی ابراز نظر کند و بر همین اساس، قانونی بودن جلسه ۲۸ مرداد را نتوانسته مورد ایراد قرار دهد و به همین دلیل در این خصوص سکوت کرده.

ب- فرماندار در ابتدای نامه نوشته “بازگشت به دعوت نامه”؛ این عبارت به روشنی نشان می‌دهد که نامه ۲۶ مرداد نایب رئیس شورای شهر به فرمانداری شیراز در خصوص جلسه انتخابات هیات رئیسه شورا در روز دوشنبه ۲۸ مرداد، “دعوت نامه” بوده و نه یک مکاتبه برای کسب تکلیف قانونی. موضوعی که اعضای شورای شهر در نشست دوشنبه بر آن تاکید کردند و گفتند این دعوت نامه برای رعایت شأن و احترام به فرمانداری ارسال شده.

ج- فرماندار شیراز در نامه‌اش توضیح داده که نامه‌های شورا در غیاب رئیس شورا از سوی نایب رئیس شورا امضا می‌شود با این حال در ادامه از رئیس شورا خواسته که نامه انتخابات هیات رئیسه را او امضا کند اما توضیح نداده بر اساس کدام مستند قانونی، نامه نایب رئیس شورا را با وجود صراحت قانونی که خود ذکر کرده، نپذیرفته و تاکید کرده نامه را رئیس شورای شهر امضا کند. در کجای قانون آمده که فرماندار می‌تواند به شورا بگوید نامه را باید فرد خاصی امضا کند و اگر نایب رئیس امضا کرد، پذیرفته نیست؟ آقای امیری بر اساس کدام مکاتبه با شورای شهر نتیجه گرفته که رئیس شورای شهر شیراز غایب نبوده یا از امضای نامه خودداری نکرده؟ از سوی دیگر فرماندار شیراز در نامه خود نوشته که “دعوت نامه”؛ قاعدتا در خصوص “دعوت نامه” ای که برای رعایت احترام ارسال شده، این همه سختگیری بدون مستند قانونی ضرورتی نداشت.

۵- به دنبال خوانده شدن این نامه در جلسه علنی و رسمی دوشنبه ۲۸ مرداد، چند تن از اعضای شورای شهر شیراز خواستند در خصوص این نامه صحبت کنند و تذکر بدهند اما سیداحمدرضا دستغیب، رئیس شورای شهر به هیچ یک اجازه صحبت نداد و گفت جلسه امروز از نظر من قانونی نیست و سپس ختم جلسه را اعلام و جلسه را ترک کرد. بر اساس عرف و روال قانونی، رئیس شورای شهر نمی‌تواند بدون اینکه اجازه دهد اعضای شورای شهر نظرات و آرای خود را در خصوص یک طرح، لایحه و یا نامه مطرح کنند، رأساً خود تصمیم نهایی را بگیرد. بر همین اساس تصمیم آقای دستغیب برای غیرقانونی اعلام کردن جلسه و ختم آن مبنای قانونی ندارد.

۶- بعد از خروج آقای دستغیب از جلسه شورای شهر، اعضای شورا بر قانونی بودن جلسه تاکید کردند و عبدالرسول حقیقی معاون فرماندار نیز تأیید کرد که شورای شهر الزامی نداشته به فرمانداری نامه بنویسید. اعضای شورای شهر هم تاکید کردند فقط در انتخابات هیات رئیسه سال اول حضور نماینده فرمانداری الزامی است و در سال‌های بعد چنین الزامی وجود ندارد. در چنین فضایی بود که انتخابات هیات رئیسه شورای شهر شیراز بدون تنش ادامه یافت و عبدالرزاق موسوی با ۱۱ رأی از مجموع ۱۱ رأی به عنوان رئیس شورای شهر شیراز انتخاب شد. همچنین ابراهیم صبوری به عنوان نایب رئیس شورا، سعید نظری به عنوان سخنگوی شورا، سولماز دهقانی به عنوان منشی اول هیات رئیسه، قاسم مقیمی به عنوان منشی دوم هیات رئیسه و نوذر امامی به عنوان خزانه دار انتخاب شدند.

دیدگاه