هم‌نوایی عراق با تحریم‌ها علیه ایران

  • 19 مرداد 1397 - 9:44
هم‌نوایی عراق با تحریم‌ها علیه ایران

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس


دور اول تحریم‌های آمریکا که شامل تحریم خودروسازی، مبادلات طلا و فلزات گرانبها و ریال می‌شود سه‌شنبه هفتم اوت (۱۶ مرداد) آغاز شده. برخی کشورهای هم پیمان ایران از جمله عراق نیز گفته‌اند که این تحریم‌های آمریکا را علیه ایران اجرا خواهند کرد.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق گفته: «ما با تحریم ایران مخالفیم اما به آن می‌پیوندیم. همراهی نکردنِ ما با تحریم، کمکی به ایران نمی‌کند اما به مردم و کشور ما آسیب می‌زند و این غیرقابل قبول است. عراق نمی‌تواند از منظومه اقتصاد جهانی خارج شود.»

این سخنان آقای عبادی دقیقاً بر اساس منافع و مصالح ملی عراق است. در سیاست خارجی باید بتوان منافع ملی و بین المللی کشور را تأمین کرد. عراق حاضر نیست خود را قربانی ایران کند اما آیا مقامات ایران هم همین گونه هستند یا اینکه منافع و مصالح کشور و مردم ایران را قربانی برخی کشورها از جمله سوریه و یمن و… می‌کنند؟

تجربه نشان داده که مقامات ایران در دهه‌های گذشته، بارها و بارها سیاست خارجی کشور و منافع ایران را با منافع کشورهای دیگر از جمله سوریه و یمن و … پیوند زده‌اند و در این میان، ایران و ایرانیان بابت این سیاست‌های نادرست، مشکلات، تحریم‌ها، فشارهای بین المللی و خسارت‌های زیادی را متحمل شده و می‌شوند…

دور دوم تحریم‌های آمریکا که تحریم‌های بانکی و مالی و نفتی خواهد بود، سخت و شکننده است. این دسته از تحریم‌ها از ۱۳ آبان قرار است آغاز شود. با آغاز تحریم‌های دور دوم، ایران دیگر نمی‌تواند به راحتی به سایر کشورها نفت بفروشد و اگر هم بتواند با دور زدن تحریم‌ها نفت را بفروشد، به دلیل تحریم بانکی و مالی، نمی‌تواند پول آن را دریافت کند و ناچار می‌شود یا به جای دلار، ارزی های دیگر دریافت کند و یا به جای پول کالاهای عمدتاً بُنجل بگیرد.

بخشی از این تحریم‌های سخت ناشی از این است که مقامات ایران، به جای رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داخلی، آینده ایران را به منافع برخی کشورها از جمله سوریه و یمن و… پیوند زده‌اند.

دیدگاه