تحلیل‌های امنیتی علیه “نمادهای باستانی در فارس” مسئولان اجرایی را مرعوب کرده؟

  • 02 فروردین 1397 - 10:27
تحلیل‌های امنیتی علیه “نمادهای باستانی در فارس” مسئولان اجرایی را مرعوب کرده؟

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس


به دنبال انتشار یادداشت «کینه عمیق برخی نهادها در فارس علیه تاریخ ایران باستان» در آبان پرس و اشاره به جلوگیری از برگزاری مراسم تحویل سال در تخت جمشید و پاسارگاد، برخی مسئولان به آبان پرس گفتند که تعطیلی این دو مکان تاریخی غیر قانونی نبوده.

لازم است در این خصوص به چند نکته مهم اشاره شود:

برخی مسئولان می گویند چون زمان تحویل سال ۱۳۹۷ یعنی ساعت ۱۹:۴۵ در زمان تطعیلی تخت جمشید و آرامگاه کوروش بوده، اجازه برگزاری مراسم تحویل سال در این دو بنای تاریخی داده نشده. اما این مسئولان ظاهراً فراموش کرده‌اند یا می‌خواهند خود را به فراموشی بزنند که در سال‌های گذشته از جمله سال ۱۳۹۳ هم ساعت سال تحویل ۲۰:۲۷ و در زمان تعطیلی این دو بنای تاریخی بود اما مراسم سال تحویل بدون هیچ ممنوعیتی در کنار تخت جمشید برگزار شد. پس گفتن اینکه امسال زمان سال تحویل در ساعت تعطیلی این دو مجموعه تاریخی بوده، توجیهی برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات است.

نکته دوم این است که مگر برای اعلام تعطیلی دو اثر تاریخی، بایستی نیروهای امنیتی و انتظامی به کار گرفته شوند؟ مگر قرار بوده چه اتفاق ضد امنیتی رخ دهد که این حجم از ماموران در آستانه تحویل سال ۱۳۹۷ در اطراف تخت جمشید و پاسارگاد به خط شدند؟ این اتفاق نشان می‌دهد که پشت پرده جلوگیری از برگزاری مراسم سال تحویل در تخت جمشید و پاسارگاد نه تنها ساعت تعطیلی آن‌ها نبوده، بلکه یک تحلیل امنیتی برای مقابله با تجمع مردم در یک مکان باستانی است، یعنی همان کینه عمیق علیه تاریخ ایران باستان. در واقع برخی مقامات کشور و نهادها به شدت با حضور گسترده مردم در کنار آثار تاریخی باستانی و بزرگداشت آیین‌های ملی مخالف هستند و به روش‌های گوناگون تلاش می‌کنند مانع شکل گیری چنین مراسم‌هایی شوند. ایجاد همبستگی بین مردم حول محور نمادهای تاریخی باستانی ایران، برای این مقامات «خط قرمز» تلقی می‌شود و از هیچ تلاشی برای جلوگیری از برگزاری چنین تجمعاتی فروگذاری نمی‌کنند.

مسئولان ارشد استان فارس باید تکلیف خود را با این مخالفت‌های افراطی علیه تاریخ ایران باستان که در شش ماه اخیر در استان به اوج خود رسیده، روشن کنند. مسئولان اجرایی نباید مرعوب تحلیل‌های امنیتی و ارعاب‌هایی شوند که هدف اصلی آن مقابله با تاریخ و نمادهای ایران باستان است. اگر هم توان این را ندارند که تحلیلگران امنیتی و مجریان آن را سر جای خود بنشانند، بهتر است از سمتشان کناره گیری کنند و اجازه دهند مدیری در رأس کار قرار گیرد تا بتواند کسانی را که می‌خواهند هویت تاریخی و باستانی و ملی این مردم را با تحلیل‌های امنیتی مورد تهاجم قرار دهند، سر جایشان بنشاند.

 

 

دیدگاه