کینه عمیق برخی نهادها در فارس علیه تاریخ ایران باستان

  • 01 فروردین 1397 - 11:07
کینه عمیق برخی نهادها در فارس علیه تاریخ ایران باستان

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس


تصاویر منتشرشده از پاسارگاد و تخت جمشید، دو بنای کهن و تاریخی ایران نشان می‌دهد که ماموران شامگاه سه شنبه ۲۹ اسفند اجازه نداده‌اند ایرانیان مراسم تحویل سال ۱۳۹۷ را در کنار این دو بنای تاریخی برگزار کنند.

این نخستین بار است که چنین ممنوعیتی در نوروز برقرار شده و شهروندان ایرانی از برگزاری مراسم تحویل سال در پاسارگاد و تخت جمشید منع شدند.

پیش از این نیز هفتم آبان امسال اتفاق مشابهی رخ داد و با برقراری تدابیر شدید و گسترده امنیتی، از برگزاری مراسم روز هفتم آبان که به عنوان روز کوروش شناخته می‌شود، جلوگیری شد.

حساسیت و مقابله با هر آنچه که به ایران باستان مربوط می‌شود، از سال‌ها قبل و با کاهش تدریجی مطالب مربوط به تاریخ ایران پیش از اسلام  از کتاب‌های درسی دانش آموزان آغاز شد و امسال به مقابله میدانی و عملی با نمادهای تاریخ ایران باستان از جمله آرامگاه کوروش و تخت جمشید رسید.

رخدادهای اخیر از جمله ممنوعیت برگزاری مراسم روز کوروش در پاسارگاد و ممنوعیت برگزاری مراسم تحویل سال نو در تخت جمشید و پاسارگاد نشان می‌دهد که اراده قدرتمندی در تقابل با ایران باستان در برخی نهادهای کشور و از جمله برخی نهادها در استان فارس شکل گرفته که تلاش می‌کند تاریخ ایران را از ۱۴۰۰ سال قبل یعنی از زمان اعراب به ایران پررنگ‌تر کند و پیش از آن را که دوره تاریخ باستان است، مورد ستیز قرار دهد.

آن‌هایی که پشت چنین اراده‌ای قرار دارند در واقع کینه عمیقی به هویت ملی و تاریخ ایران باستان دارند و می‌خواهند با ستیز علیه آن، به باور خودشان هویت مذهبی و اسلامی را ترویج کنند اما نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که راه ترویج هویت مذهبی و اسلامی از مسیر تهاجم و حمله علیه ایران باستان نمی‌گذرد بلکه حتی برقراری تدابیر امنیتی و این نوع ممنوعیت‌ها علیه نمادهای باستانی می‌تواند باعث علاقه مندی بیشتر مردم به هویت ملی و تاریخی‌شان شود. از سوی دیگر این نوع محدودیت‌ها علیه نمادهای باستانی نیز نمی‌تواند باعث استوارشدن هویت مذهبی شود.

هویت ملی و تاریخ چیزی نیست که با این نوع کینه‌ها و ممنوعیت‌ها از بین برود که اگر از بین رفتنی بود باید همان ۱۴۰۰ سال پیش که اعراب حمله کردند و آتش زدند و سوزاندند و کشتند، از بین می‌رفت. هویت ملی و تاریخ ایران باستان از بین ده‌ها قرن و فراز و نشیب‌های فراوانی عبور کرده و امروز نزد ماست. امروز هم از میان این فراز و نشیب‌ها و کینه‌هایی که علیه اش در برخی نهادها وجود دارد، عبور خواهد کرد و نزد آیندگان باقی خواهد ماند.

 

دیدگاه