علوم اسلامی؟

  • 13 اسفند 1396 - 17:37
علوم اسلامی؟

احمد زیدآبادی

روزنامه نگار


اگر کسانی واقعاً از این توانایی برخوردارند که تئوری‌های علوم دقیقه‌ای چون فیزیک و شیمی یا ریاضیات و پزشکی را به صورتی کاملاً متفاوت از وضع فعلی آنها در عالم ارائه دهند و بر مبنای آن، نوع بهتری از تمدن بشری پدید آورند؛ باید به آنها گفت؛ سلمنا! روی سر ما جا دارید.

اگر کسانی قادرند در حوزه‌های روان شناسی و جامعه شناسی و سیاست و حقوق و دیگر شاخه‌های علوم انسانی، نظریات بدیعی ارائه کنند به طوری که بتوان مشکلات جامعهٔ بشری را بر اساس آنها دقیق‌تر و بهتر تحلیل و رفع کرد؛ باید گفت؛ مرحبا! خدمتی به بشریت می‌کنید.

با این حساب، دراین دنیا و از جمله در ایران، چه کسی مانع مدعیان علوم دقیقهٔ اسلامی و یا علوم انسانی اسلامی برای ارائهٔ تئوری‌ها و نظریات تازه‌شان شده است که هر از چندی نزاعی در این باره در می‌گیرد؟

خود من سالهاست منتظر خواندن نظریه‌ای از آنها در زمینهٔ علم سیاست، یا روان شناسی یا روابط بین الملل و یا جامعه شناسی هستم؛ تا بلکه این مرده ریگ متفکران غربی را به صورت خودشان پرتاب کنم.

البته در این وانفسای انقباض منابع و کمبود بودجه و تنگنای معیشت عمومی، این عزیزان برای نظریه پردازی‌های خود، خواهشاً درخواست بودجه‌های هنگفت و تخصیص منابع فرهنگی و دانشگاهی به مؤسسات و مراکز آموزشی تحت نظر خود را نکنند؛ چرا که آن مادر مردگان غربی هم که در حوزه‌های مختلف علمی، قانونی را کشف کرده‌اند و یا تئوری تازه‌ای را ساخته و پرداخته‌اند؛ هیچکدام بودجهٔ دولتی خاصی در اختیار نداشته‌اند. بسیاری از آنها در فقر و بینوایی و با خوردن دود چراغ، زندگی و آسایش و فراغت خود را صرف کشفیات و نظریه پردازی‌های علمی کرده‌اند و سایرین نیز، استادانی با حقوق معمول در دانشگاههای مختلف بوده‌اند.

بنابراین، این راه برای شما هم باز است؛ به جای نزاع لفظی، لطفاً عمل کنید.


*نظرات و آرای مطرح‌شده در مقالات و تحلیل‌ها، بیانگر دیدگاه‌های نویسندگان است.

دیدگاه